ایران و عمان درباره توسعه مناسبات مشترک گفت و گو کردند

ارسال شده توسط admin در 12 آوریل, 2021 - 23:53

راههای توسعه مناسبات و همکاری ها بین تهران و مسقط در دیدار سفیر ایران با وزیر دفتر سلطنتی عمان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، رسانه‌های عمان امروز (دوشنبه) نوشتند که «سلطان بن محمد النعمانی» وزیر دفتر سلطنتی عمان روز گذشته میزبان «علی نجفی خوشرودی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط بود و در این دیدار راههای توسعه مناسبات و همکاری‌های دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.   

بر اساس این گزارش، در این دیدار گفت و گوهای دوستانه‌ای پیرامون زمینه‌های همکاری‌های مشترک و چگونگی توسعه آن‌ها به گونه‌ای که منافع مشترک دو کشور دوست  فراهم شود، انجام شد.  

سفیر جمهوری اسلامی ایران و سفیر دفتر سلطنتی عمان همچنین درباره تعدادی از موضوعات مشترک مورد علاقه دو کشور تبادل نظر کردند.  

نجفی خوشرودی پیش از این در مهرماه سال گذشته نیز در دیدار با «ذی یزن بن هیثم آل سعید»  وزیر فرهنگ، ورزش و جوانان و فرزند ارشد سلطان عمان که با تغییر قانون اساسی برای اولین بار به عنوان ولیعهد این کشور انتخاب شد،   درباره همکاری‌های دو کشور گفت و گو کرده بود.

نجفی در این دیدار با اشاره به برخورداری دو کشور از فرهنگ، تاریخ و تمدن، جایگاه سلطنت عمان را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با اهمیت توصیف کرده و گفته بود: ایران و عمان روابط سیاسی و اقتصادی خوبی دارند و این امر بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های فرهنگی و ورزشی به وجود می‌آورد.

علی نجفی سفیر جمهوری اسلامی ایران ۱۸ آبان سال گذشته در مراسمی در محل کاخ «البرکه» استوارنامه خود را به هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان تقدیم کرد.

پیش از وی حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نوری شاهرودی» سفیر ایران در عمان بود که در مرداد سال گذشته ماموریتش در این کشور پایان یافت.  

عمان با رتبه هشت در میان کشورهای همسایه و رتبه ۱۳ در میان کشورهای هدف صادراتی یکی از شرکای مهم تجارت خارجی ایران محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام «محسن ضرابی» رئیس اتاق مشترک ایران و عمان حجم کل تجارت دو کشور در ۹ ماهه سال گذشته ۵۹۳ میلیون و ۷۷ هزار دلار بوده که از این رقم ۲۷۴ میلیون و ۶۴۹ هزار دلار صادرات ایران به عمان و ۳۱۸ میلیون و ۴۲۸ هزار دلار نیز واردات عمان به ایران بوده است.  

خط مستقیم کشتیرانی بین بندرعباس ایران و بندر السویق عمان اوایل سال گذشته راه‌اندازی شد و به گفته " احمد بن محمد العبری " مدیر عامل شرکت بنادر عمان هر هفته پنج کشتی باری برای تبادل کالا بین دو کشور در این خط تردد می کند.

انتهای پیام