رابطه صميمانه تهران و مسقط بايد در سطح منطقه الگو باشد

ارسال شده توسط admin در 3 اکتبر, 2016 - 17:05

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران و سلطنت عمان از روابط دوجانبه، منطقه اي و بين المللي خوبي برخوردار هستند، بر ضرورت سرعت بخشيدن به توسعه مناسبات تهران و مسقط تاكيد كرد و گفت: روابط صميمانه ايران و عمان بايد در سطح منطقه به عنوان الگو و يك رابطه ممتاز مطرح باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، دكتر اسحاق جهانگيري در ديدار «علي بن سعود السنيدي» وزير بازرگاني و صنايع عمان با اشاره به اينكه روابط ايران و عمان همواره روابطي صميمانه و رو به رشد بوده است، اظهار داشت: اراده اي جدي ميان مقامات عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران براي ارتقاء سطح روابط و توسعه مناسبات با سلطنت عمان وجود دارد.
معاون اول رييس جمهور خاطرنشان كرد: عمان از ظرفيت هاي فراواني در زمينه هاي مختلف برخوردار است كه مي تواند اين كشور را به يك قطب مهم تجارت در منطقه تبديل كند و تهران آمادگي دارد همكاري هاي لازم را در اين زمينه با مسقط انجام دهد.
وي با اشاره به راه اندازي خط كشتيراني مسافري- تجاري ميان بنادر دو كشور كه روز گذشته با حضور وزير بازرگاني و صنايع عمان انجام شد، اظهار داشت: اينگونه كارها پيش نياز توسعه اقتصادي است و كشورهاي آسياي ميانه از طريق بنادر مختلف ايران مي توانند به كشور عمان و ساير كشورها دسترسي داشته باشند.
دكتر جهانگيري اتصال بنادر مختلف ايران از جمله بندرعباس و بندر قشم با بنادر عمان را فرصتي مناسب براي توسعه روابط تجاري ميان دو كشور ارزيابي كرد و افزود: وزير راه و شهرسازي به زودي به عمان سفر خواهد كرد تا كارهاي لازم در بخش ارتباط ميان بنادر دو كشور نهايي شود.
معاون اول رييس جمهور همچنين نفت، گاز و انرژي را از ديگر زمينه هاي مناسب براي توسعه همكاري ها ميان ايران و عمان برشمرد و گفت: خوشبختانه احداث خط انتقال گاز از ايران به عمان مراحل نهايي را طي مي كند كه بايد هرچه سريعتر موانع پيش روي اين پروژه برطرف و به مرحله اجرا درآيد.
وي با يادآوري اينكه تهران و مسقط همكاري هاي مناسبي در دوران تحريم ها داشته اند، خاطر نشان كرد: پس از برجام و لغو تحريم ها نيز بايد روابط ميان دو كشور هرچه بيشتر ارتقاء پيدا كند و براي اين منظور نيازمند گسترش و توسعه همكاري هاي بانكي ميان دو كشور هستيم تا زمينه گسترش روابط ميان تجار دو طرف فراهم شود.
دكتر جهانگيري مأموريت كميسيون همكاري هاي مشترك ايران و عمان را مأموريتي خطير و پراهميت دانست و گفت: خواست مسئولين عالي رتبه دو كشور، توسعه مناسبات و ارتقاء سطح همكاريهاي دوجانبه است و كميسيون مشترك همكاري ها بايد ضمن رفع موانع پيش روي توسعه روابط، زمينه هاي همكاري جديد را شناسايي و معرفي كند.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران از حضور سرمايه گذاران ايراني در عمان حمايت و از حضور سرمايه گذاران عماني در ايران نيز استقبال مي كند.
وزير بازرگاني و صنايع عمان نيز در اين ديدار با اشاره به اراده جدي از سوي مسئولين دو كشور براي توسعه روابط  گفت: اين موضوع انگيزه اي قوي براي ماست كه در جهت توسعه مناسبات دوجانبه تلاش مضاعف داشته باشيم.
علي بن سعود السنيدي با اشاره به حضور روز گذشته خود در بندر عباس و افتتاح خط كشتيراني ميان دو كشور اظهار داشت: امروز نخستين نمايشگاه اختصاصي عمان با حضور 80 شركت در ايران افتتاح شد و در اين نمايشگاه محصولات مختلف از جمله صنعت برق، مواد غذايي، بسته بندي و مواد ساختماني عرضه شده است.
وزير بازرگاني و صنايع عمان هدف خود از سفر به ايران و برپايي نمايشگاه اختصاصي عمان را شناسايي بازار ايران و كشورهاي همجوار عنوان كرد و افزود: همچنين به دنبال آن هستيم تا بتوانيم از محصولات و كالاهاي ايراني از جمله مواد غذايي و مواد ساختماني در كارخانجات عماني استفاده كنيم.
وي همچنين با اشاره به همكاري مناسب ميان بانكهاي دو كشور اظهار داشت: در 4 ماه اخير روابط خوبي ميان بانك هاي دو كشور برقرار شده و نقل و انتقال پول به خوبي انجام مي شود.
وزير بازرگاني و صنايع عمان افزود: سطح روابط ميان تهران و مسقط به خصوص در بخش سياسي در وضعيت بسيار خوبي قرار دارد اما در بخش اقتصادي نيازمند ارتقاء روابط هستيم البته در چند ماه اخير تحرك خوبي از سوي بازرگانان دو كشور را شاهد بوده ايم.
علي بن سعود السنيدي با اشاره به اينكه يادداشت تفاهم همكاري در زمينه ورزش ميان دو كشور فردا به امضا خواهد رسيد، گفت: دو يادداشت تفاهم همكاري ديگر نيز در زمينه استاندارد و بيمه ميان دو كشور امضا خواهد شد كه اميدوارم منجر به ارتقاء هرچه بيشتر سطح روابط دو كشور در زمينه هاي مختلف شود.

انتهای پیام