قرارداد 360 میلیارد تومانی ایران-عمان منعقد شد

ارسال شده توسط admin در 2 ژوئن, 2016 - 16:58

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از انعقاد قرارداد 360 میلیارد تومانی بین سرمایه‌گذار ایرانی، سرمایه‌گذار عمانی و بندر امام خمینی(ره) خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، سعداله عبداللهی با اشاره به اینکه بندر امام خمینی(ره) بندر اول تخلیه و بارگیری کالای فله کشور است، گفت: متوسط عملکرد این بندر 45 میلیون تن در سال است و تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی، متفرقه، جنرال کارگو وهمچنین کالاهای نفتی و کانتینری در این بندر انجام می‌شود.
وی افزود: ظرفیت اسمی بندر امام خمینی(ره) 55 میلیون تن و ظرفیت اسمی کل بنادر استان خوزستان 58 میلیون تن است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه بیش از 70 درصد کالای اساسی کشور از طریق بندر امام خمینی (ره ) تخلیه و بارگیری می‌شود،خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه 34 درصد ترانزیت کشور از این بندر صورت می گیرد و رتبه اول در بین مرزهای خروجی ترانزیت را از آن خود کرده است.
عبداللهی با اشاره به جذب سرمایه گذار در بندر امام خمینی (ره ) عنوان کرد: باتوجه به انعقاد 16 فقره قرارداد با بخش خصوصی در سال گذشته ، بندر امام در بین بنادر دیگر در زمینه جذب سرمایه گذار رتبه اول را کسب کرده‌ است .
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به افزایش رقم سرمایه گذاری بخش خصوصی عنوان کرد: مقرر بود سال گذشته 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) انجام شود که با ارائه مشوق‌های مناسب، این رقم به 730 میلیارد تومان افزایش یافت، ضمن آنکه در طرح‌های آتی، جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز مدنظر است.
وی اظهار داشت: ظرفیت اسمی کانتینری بندر امام خمینی(ره) 700 هزار TEU است که در طرح توسعه‌ای این رقم به یک میلیون TEU افزایش می‌یابد.
عبدالهی درباره انعقاد قرارداد ساخت سیلو با سرمایه گذار خارجی که در سال های گذشته منعقد شده بود؛ نیز گفت:با توجه به اینکه سرمایه گذار خارجی به تعهدات خود عمل نکرد و به دلیل تحریم‎ها تامین اعتبارصورت نگرفت، بنابراین قرارداد مذکور فسخ و پس از آن با شرکت های داخلی مذاکراتی انجام شد و این قرارداد تعیین تکلیف شد به طوری که طرح نهایی تا پایان خرداد به بندر اعلام می‎شود تا بتوانیم اقدامات اجرایی را آغاز کنیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تصریح کرد: سال گذشته قرارداد 151 میلیارد تومانی با شرکت سهند برای احداث اسکله 26 و 27 این بندر و اجرای طرح ترمینال تمام مکانیزه غلات شامل تامین پنج دستگاه تخلیه و بارگیری غلات، تسمه نقاله مکانیکی و محرک و احداث سیلوی 180 هزار تنی منعقد شد.
وی در مورد نقش بندر امام(ره) در زمینه غلات نیز،عنوان کرد: سالانه 12 تا 15 میلیون تن غلات در این بندر تخلیه و بارگیری می‎شود.
عبداللهی با بیان کاهش چهار درصدی تردد کشتی ها به این بندر در سال 94 نسبت به 93؛ گفت: باتوجه به کاهش چهار درصدی تردد کشتی ها به این بندر به نسبت93، خوشبختانه ظرفیت کشتی ها وارده به 75 هزار تنی افزایش یافت بصورتی که در سال گذشته شاهد تخلیه یک کشتی 101 هزار تنی حامل شکر در این بندر بودیم.
این مقام مسئول ادامه داد: البته کارخانه فولاد خوزستان قرارداد سه و نیم میلیون تنی با بازار مصرف خارج از کشور منعقد کرده است که حمل و بارگیری تولیدات این کارخانه در بندر امام خمینی(ره) انجام می‌شود و این موجب افزایش تقاضا در این بندر است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بیان کرد: در سال‌های گذشته سه درصد کالاها شامل یک و نیم میلیون تن از طریق ریل از بندر امام(ره) جابجا شد که در سال گذشته این رقم با دو درصد افزایش به 2.1 میلیون تن رسید.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر، طرح دو خطه کردن راه‌آهن بندر امام(ره) ـ اهواز از سوی شرکت راه‌آهن دنبال می‌شود که بخش عمده آن به پایان رسیده است، ضمن اینکه اعتبارات احداث خط آهن اهواز ـ اصفهان به تصویب رسیده است و این به توسعه ترانزیت ریلی از طریق بندر امام خمینی(ره) کمک بسزایی می‌کند.
عبداللهی با بیان اینکه نقطه قوت ترانزیت بندر امام(ره) نفت و مشتقات آن است، گفت: در سال گذشته ترانزیت نفتی از چهار میلیون تن به سه و دو دهم میلیون تن کاهش یافت که کاهش نرخ نفت و فعالیت‌های گروه تروریستی ـ تکفیری داعش از دلایل این کاهش ترانزیت نفت در بندر امام(ره) بود.
وی با اشاره به اینکه 15 فروند کشتی در اسکله‌های بندر امام(ره) پهلو داده شده‌اند، گفت: همچنین 18 فروند کشتی در لنگرهای میانی مستقر و در انتظار دریافت بار از طریق پتروشیمی و اسکله بندر امام (ره) هستند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تأکید بر اینکه بندر امام خمینی(ره) از نظر تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی رقیبی در خلیج فارس ندارد، گفت: در ترانزیت غلات، انتخاب اول کشورهای CIS، بندر امام خمینی(ره) است.
وی با بیان اینکه در حوزه کانتینری فقط لاینرهای داخلی مثل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بندر امام خمینی (ره) تردد دارند، گفت:‌ در حوزه کالای فله بسیاری از لاینرها به این بندر تردد دارند.
عبداللهی با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بندر گفت: در سال گذشته احداث اسکله‌های نفتی شماره 37 و 38 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی انجام شد، و با لایروبی انجام شده، آبخور تا 12 متر افزایش ‌یافت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به احداث ترمینال ویژه کالاهای خطرناک اظهار داشت: با همکاری شرکت صدرای بوشهر، شناور بزرگ لایروب دزفول در کشتی‌سازی صدرا تعمیرات اساسی شد.
وی از احداث کارخانه هایتک تولید روغن خوراکی در اراضی منطقه ویژه امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: با تکمیل فاز یک این کارخانه، سالانه 200 هزار تن روغن از یک میلیون تن دانه روغنی تولید می‌شود و با تکمیل سه فاز، سالانه 600 هزار تن روغن خوراکی از 3 میلیون تن دانه روغنی حاصل خواهد شد.
عبداللهی رقم سرمایه‌گذاری در فاز اول این کارخانه را 280 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:‌ با احداث این کارخانه، وابستگی به واردات روغن قطع می‌شود.
وی همچنین از انعقاد قرارداد 360 میلیارد تومانی بین سرمایه‌گذار ایرانی، سرمایه‌گذار عمانی و بندر امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: تولید 500 هزار تن محصولات فولادی از شمش فولاد در این کارخانه انجام می‌شود و در حال حاضر تسطیح اراضی در حال انجام است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه حدود 10 اپراتور خصوصی در اسکله‌های بندر امام خمینی(ره) در حال فعالیت هستند، گفت:‌ قرارداد این اپراتورها به مدت 10 سال است.
انتهای پیام