راه آهن ایران در آینده به قفقاز و دریای عمان متصل می‌شود

ارسال شده توسط admin در 6 دسامبر, 2014 - 00:03

با راه اندازی راه آهن رشت و آستارا و اتصال به کشور آذربایجان ایران از سه طرف به آسیای مرکزی و قفقاز متصل خواهد بود و راه آهن در منطقه جنوب در آینده نزدیک به دریای عمان وصل خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پس از انجام دیدار سه جانبه با روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان در نشست خبری مشترک به همراه دو همتای ترکمنستانی و قزاقستانی خود در سفر به گلستان با اشاره به اینکه امروز، روزی تاریخی برای ایران، ترکمنستان و قزاقستان است، یادآور شد: این پروژه زیربنای یک تحول خوب برای روابط سه کشور و همچنین روابط اقتصادی منطقه خواهد بود.

رئیس جمهوری اظهار داشت: با بهره برداری از این پروژه از چین تا دریای خزر، از دریای خزر تا خلیج فارس و همچنین مدیترانه در سمت غرب و پاکستان و هندوستان در شرق اتصال مستقیم و غیرمستقیم را امروز شاهدیم.

روحانی ادامه داد: ما با اعلام منطقه اینچه برون به عنوان یک منطقه تجاری و اقتصادی می توانیم زمینه حضور سرمایه گذاری و بخش خصوصی دو دولت ترکمنستان و قزاقستان را برای این منطقه فراهم کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه این پروژه دومین اتصال راه آهن ایران به آسیای مرکزی است، اظهار داشت: در منطقه سرخس و تجن نیز توانستیم راه آهن را به آسیای مرکزی متصل کنیم و امروز نیز در شرق دریای خزر به آسیای مرکزی متصل شده ایم.

وی توضیح داد: در جلسه سه جانبه با روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان تصمیم گرفتیم که با شروع به کار کمیسیون مشترک سه جانبه بین نمایندگان سه کشور روابط اقتصادیمان را توسعه دهیم و به بهترین وجه از این راه آهن استفاده کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: در جلسه سه جانبه تصمیم گرفتیم برای سرمایه گذاری مشترک در بخش خصوصی و دولتی سه کشور گام های فعالی را برداریم.

وی ادامه داد: همچنین قرار شد در زمینه بسترهای نرم افزاری در روابط بهتر اقتصادی همچون روادید و بانک ها گام هایی را برداریم تا بتوانیم این اتصال را قوی تر کنیم.

روحانی با بیان اینکه در آینده شاهد شکوفایی بیشتر روابط سه کشور خواهیم بود گفت: سه کشوری که از یک ریشه هستیم؛ آباء و اجداد و نیکانمان هم با هم بودند و امروز هم دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر ارتقای منافع مشترک سه کشور گفت: در سایه منافع مشترک و روابط نزدیک شده، امنیت و ثبات ما به هم گره خواهد خورد و شاهد آرامش و بهبود رفاه بیشتر مردم سه کشور خواهیم بود.

روحانی ضمن قدردانی از روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان اظهار امیدواری کرد که در سال آینده گام های بیشتری برای خوشحالی سه ملت برداشته شود.

آیین افتتاح رسمی شبکه ریلی ایران - ترکمنستان- قزاقستان صبح امروز چهارشنبه با حضور روسای جمهوری سه کشور در نقطه صفر مرزی ایران - ترکمنستان برگزار شد.

با بهره برداری از مرحله نخست این شبکه ریلی ظرفیت سه میلیون تن در سال پیش بینی شده که به نظر می رسد با تکمیل این پروژه ظرفیت انتقال بار تا سقف 12 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

برنامه جا به جایی مسافر از ایران به کشورهای آسیای مرکزی و بالعکس نیز از این شبکه ریلی از سوی روسای جمهوری سه کشور ایران - ترکمنستان - قزاقستان پیشنهاد شده که به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور عملیاتی شود.

انتهای پیام