نهادهای بین‌المللی اعلام کردند: عمان بزرگترین متضرر از کاهش قیمت نفت

ارسال شده توسط admin در 5 دسامبر, 2014 - 23:57

تحلیلگران و کارشناسان مسائل اقتصادی و افراد ناظر در نهادهای مالی بین المللی می گویند که کشور عمان از کاهش قیمت نفت در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بیشترین ضرر را می بیند که عمده ترین دلیل آن وابستگی شدید اقتصاد آن به درآمدهای نفتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، روزنامه العرب چاپ لندن، نوشت: نفت سهم به سزایی در رشد اقتصادی کشورهای عربی از دهه هفتاد قرن گذشته میلادی تا کنون داشته و آنها را به یکی از مرفه ترین مردمان جهان تبدیل کرده است. از جمله این کشورها عمان است که در طول این مدت به کمک درآمدهای نفتی از رفاه نسبتا بالایی برخوردار بوده است.

در سال گذشته میلادی 75 درصد از بودجه کشور از درآمدهای نفتی تامین شده بود. اکنون با کاهش قیمت نفت به زیر 70 دلار در هر بشکه، پیش بینی می شود که عمان با کسری بودجه مواجه شود و خود را در تنگنای اقتصادی ببیند چرا که بودجه خود را در سال گذشته بر اساس بشکه ای 85 دلار بسته بود.

محمد البوسعیدی، عضو مجلس شورای عمان ماه گذشته میلادی در حساب تویتر خود نوشته بود: «اجازه دهید کمربندهایمان را محکم ببندیم و خودمان را آماده مشکلات پیش رو کنیم. ماه عسل به پایان رسیده است.»

اظهارات البوسعیدی به روشنی نشان می دهد که تصمیم گیران و حاکمان این کشور تا چه اندازه نگران بحران های اقتصادی احتمالی هستند.

ناظران می گویند که عمانی ها خوب درک می کنند که باید تصمیم های اقتصادی سختی را ظرف روزهای آینده برای مقابله با هر گونه احتمال ناگهانی و پیش بینی نشده به دلیل کسری بودجه بگیرند.

شاید مسقط مجبور شود برای کاهش هزینه های خود همانند دیگر کشورهای منطقه نظیر مصر و مغرب از یارانه ای که بابت سوخت می پردازد، بکاهد. اما این مساله باز هم نمی تواند مشکل کسری بودجه را که با احتمال سقوط بیشتر قیمت نفت احتمالا بیش از پیش افزایش خواهد یافت، حل کند.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول عمان به شدت نیاز به کاهش هزینه های جاری خود دارد. بر اساس پیش بینی اقتصاددان های عمانی که به موجب آن بودجه کشورشان را بسته بودند، قیمت نفت تا سال 2018 می بایست به بشکه ای 120 دلار می رسید اما اکنون روشن شده است که قیمت نفت تا آن تاریخ به این رقم نخواهد رسید. اکنون روشن است که عمانی ها نمی توانند میان درآمدهای خود با هزینه های تعریف شده در بودجه توازنی ایجاد کنند. در حال حاضر پیش بینی می شود که قیمت نفت به روزهای سال 2008 که بشکه ای در حدود 62 دلار بود، بازگردد.

این در حالی است که عمان برای بستن بودجه خود در سال 2015 نیز با مشکلات متعددی روبه رو است، بودجه ای که انتظار می رفت بیشترین هزینه ها را در تاریخ کشور پرداخت کند. بودجه ای که بر اساس نفت بشکه ای 85 دلار بسته شده است. اما اکنون در سایه کاهش شدید قیمت نفت به نظر می رسد که بودجه سال آینده چندان نویدبخش روزهای خوبی برای عمانی ها نباشد. به ویژه که ذخیره مالی کشور نیز بسیار اندک است.

تولیدات نفتی در حدود 46 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را تشکیل می دهد.

موسسه مالی استاندارد اند بوردز International Accounting Standards Board -IASB گزارش داده است که کشورهای عمان و بحرین بیشترین تاثیر را از کاهش قیمت نفت خواهند دید. این موسسه به هیئت مشاوران اقتصادی عمانی توصیه کرده است که برای جبران کمبود درآمدهای خود ناشی از کاهش قیمت نفت از هزینه های جاری دولت به شدت بکاهند و مالیات ها را افزایش دهند.

این در حالی است که با کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته بازار بورس مسقط نیز شاهد سقوط ملموسی بوده است. دولت عمان اعلام کرده است از سال آینده از حمایت های مالی خود می کاهد و بر نرخ قیمت گاز می افزاید. هفته گذشته و در پی افزایش مالیات بر بخش ارتباطات سهام شرکت های ارتباطاتی در عمان به شدت سقوط کردند.
منبع: دیپلماسی ایرانی