عراقچی: مذاکرات هسته‎ای 20 آبان در مسقط برگزار می‌شود

ارسال شده توسط admin در 4 نوامبر, 2014 - 00:36

یک عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران می‌گوید دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای ۲۰ آبان در پایتخت عمان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، سید عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده ایران، روز یک‌شنبه (۱۱ آبان، ۲ نوامبر) گفت: «مذاکرات ایران و ۱+۵ به سرپرستی محمد جواد ظریف و کاترین اشتون ۲۰ آبان در مسقط، پایتخت عمان آغاز می‌شود.»

این در حالی است که پیش از آغاز دور نهم مذاکرات، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با همتای امریکایی خود، جان کری و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۱۸ و ۱۹ آبان (۹ و ۱۰ نوامبر) در مسقط، پایتخت عمان، درباره موضوع برنامه انرژی هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

کاترین اشتون روزهای پایانی خود را به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران پشت سر می‌گذارد.

عراقچی افزود: « در نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون طرفین درباره موضوعات غنی‌سازی و تحریم‌ها با یکدیگر بحث‌ و گفت‌وگو می‌کنند.»

زمان تعیین‌شده برای رسیدن به توافق جامع درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران ۳ آذر (۲۴ نوامبر) است و در این مدت تهران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به یک توافق نهایی با هدف پایان دادن به مناقشه غرب علیه این برنامه با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

جان کری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس گفت به توافق بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران خوش‌بین است.

کری تاکید کرد: «هفته‌های مهمی پیش رو داریم... من امیدوارم... اما مذاکرات بسیار سختی است.»

منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران می‌گویند مانع اصلی برای حل مناقشه غرب بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران رفع همه تحریم‌ها است نه تعداد سانتریفیوژها یا سطح غنی‌سازی اورانیم.

تهران می‌خواهد همه تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود اما واشنگتن زیر فشار لابی‌های هوادار اسرائیل می‌گوید دست‌کم تحریم‌های سازمان ملل باید باقی بمانند.

انتهای پیام