ازبکستان به بنادر ایران و عمان نزدیک می‌شود

ارسال شده توسط admin در 22 اکتبر, 2014 - 01:21

رئیس جمهور ازبکستان با تفاهمنامه‌ ایجاد کریدور حمل و نقل بین‌المللی بین کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان موافقت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان امروز با انشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با امضای اسلام کریم‌اف، زمینه اجرای موافقتنامه ایجاد کریدور بین‌المللی حمل و نقل بین جمهوری اسلامی ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان فراهم شد.

به گفته این منبع، این سند که به عنوان «موافقتنامه عشق‌آباد» معروف است از سوی مقامات این کشورها در پایان نشستی در تاریخ ششم آگوست سال 2014 در مسقط به امضا رسید.

مطابق به طرح تایید شده، بخشی از این مسیر حمل و نقل دریایی بوده و از بندرعباس و چابهار ایران به بنادر عمان خواهد رسید.

توافق‌نامه ایجاد کریدور میان کشورهای آسیای مرکزی و خلیج فارس سال 89 بین وزرای خارجه 4 کشور نامبرده به امضا رسید و آنان در بیانیه‌ای بر لزوم تسهیل هر چه بیش‌تر تجارت و ترانزیت بین طرف‌های همکاری تاکید کردند.

مقامات هر چهار کشور توسعه ترانزیت (کالا و انرژی) از عمان به کشورهای آسیای مرکزی از مسیر ایران و بالعکس را یکی از ضروری‌ و طبیعی‌ترین زمینه‌های همکاری دانسته و بر لزوم تسهیل و سرعت بخشیدن هر چه بیش‌تر همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک جهت توسعه امکانات موجود در کوتاه‌تر کردن مسیر به منظور کاهش هزینه‌های ترانزیت تاکید کردند.

انتهای پیام