آسوشیتدپرس: سفر روحانی به عمان، سفری برای آشتی با اعراب

ارسال شده توسط admin در 13 مارس, 2014 - 10:57

آسوشیتدپرس در گزارشی به تحلیل سفر روحانی به عمان پرداخت و آن را تلاشی در جهت تعامل و ارتباط با اعراب توصیف کرد و نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران طی نخستین سفرش به یک کشور عربی با رهبر عمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، سایت انتخاب نوشت: این سفر با هدف افزایش روابط دوجانبه میان دو کشور صورت گرفته است. بعلاوه، عمان پتانسیل لازم برای کاهش هر چه بیشتر تنش ها بین ایران و قدرت های غربی را دارد.

عمان در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس توانایی لازم برای ایجاد روابط دوستانه میان ایران و غرب را دارد.

یکی از نشانه های روشن روابط مطلوب دو همسایه، امضا توافقی موقت برای ساخت خط لوطه انتقال گاز ایران به عمان بود.

روحانی میانه رو که قول بهبود روابط با همسایگان ایران را داده، با هئیتی اقتصادی وارد عمان شد. سلطان قابوس حاکم عمان از رئیس جمهور ایران در کاخ العالم استقبال و پذیرایی کرد.

ایران و عمان در مقابل یکدیگر در تنگه هرمز قرار گرفته اند. عربستان و دیگر کشورهای عرب متحد غرب نسبت به نفوذ ایران در منطقه نگران هستند.

عمان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس است اما سعی در گرم کردن روابط ایران و غرب داشته است و چندین بار میان طرفین میانجی گری کرده است.

خبرگزاری عمان پیش از سفر روحانی ابراز امیدواری کرده بود که حضور رئیس جمهور ایران به دو کشور رفاه و رونق و برای منطقه آشتی و روابط حسنه به ارمغان آورد.

عمان محل مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا پیش از توافق ژنو بوده است. مسقط همچنین نقشی کلیدی در آزادی سه جاسوس آمریکایی در سال 2010 و 2011 ایفا کرد.

سلطان قابوس نیز در ماه آگوست به تهران سفر کرد تا نخستین رهبر خارجی باشد که پس از روی کار آمدن روحانی به تهران سفر می کند.

سفر روحانی به عمان پس از حضور وزیر خارجه ایران در کشورهای خلیج افرس از جمله عمان صورت گرفته است. با این حال مقامات ایران هنوز به عربستان سفر نکره اند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق در سال 2007 به عمان سفر کرد.

انتهای پیام