سه تن به جرم فساد اقتصادی در عمان به زندان محکوم شدند

ارسال شده توسط admin در 15 ژانویه, 2014 - 00:57

یک مقام بلند پایه دولتی و دو مدیر از بخش خصوصی عمان روز یکشنبه 12-1-2014 به جرم فساد مالی در احکام اولیه به سه سال زندان محکوم شدند. این احکام جامعه تجاری عمان را تکان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان به نقل از العربیه، هم اکنون بیش از 20  مقام دولتی و خصوصی به اتهام دریافت و یا پرداخت رشوه در حال محاکمه هستند. اکثر این افراد متهمند که در واگذاری قرارداد های زیرساختی کشور یا رشوه گرفته و یا رشوه پرداخت کرده اند.

فساد مالی در عمان یک مسئله حساس سیاسی است. این کشور در سال 2011 شاهد تظاهرات خیابانی در اعتراض به این پدیده، بیکاری و فساد مالی بود. اعتراضاتی که کارشناسان آنرا دنباله انقلاب های جهان عرب می دانستند.

دادگاه بدوی مسقط، جمعه الهینای، رئیس کمیته مناقصات شرکت نفت این کشور را در اتهام به فساد مجرم شناخته و وی را به سه سال حبس و پرداخت 600 هزار ریال عمانی معادل 1.56 میلیون دلار آمریکایی جریمه محکوم کرد. وی همچنین به مدت 20 سال از داشتن شغل دولتی محروم گردید.

در همین راستا، قاضی همین دادگاه، محمدعلی مدیر شرکت مهندسی "جلفار" را به سه سال زندان و پرداخت 600 هزار ریال عمانی جریمه کرد. وی در طول دوران محاکمه که از نوامبر سال گذشته آغاز شده بود، همیشه ادعای بی گناهی کرده است. و عبدالمجید نوشاد، مقام دیگر همین شرکت مهندسی نیز به دو سال زندان محکوم شد.

به گفته قاضی پرونده، نوشاد که در آغاز محاکمه تمام اتهامات علیه خود را رد می کرد، در طول پروسه به جرم خود اعتراف کرد. قاضی وی را به دو سال زندان و پرداخت 200 هزار ریال عمانی محکوم کرد. علی و نوشاد که دارای تابعیت هندی هستند، همچنین محکوم شدند که پس از پایان دوران حبس ، از عمان اخراج شوند.

یک سخنگوی شرکت نفت عمان گفت: "ما فعلا در این باره اظهار نظر نمی کنیم، هنوز زود است". وی به محکومین توصیه کرد تقاضای فرجام خواهی کنند.

مقامات قضایی سلطنت عمان در تفتیش از منزل "الهینای" مبلغ 873هزار ریال عمانی پیدا کردند.

این پرونده زمانی شکل گرفت که دادستان برای دریافت 200 هزار ریال عمانی از متهم ردیف دوم ، توسط الهینای، علیه وی اعلام جرم کرد. وی با دریافت این رشوه ، قرار بود یکی از قراردادهای شرکت"جلفار" را که پیش از این از شرکت نفت گرفته بود، به مدت یک سال دیگر تمدید کند. نوشاد به اتهام معاونت در تهیه رشوه نیز مجرم شناخته شد.

عمان در کنار تنگه هرمز که 40 درصد نفت جان از آن می گذرد قرار دارد. این کشور خود روزانه حدود 950 هزار بشکه نفت تولید و صادر می کند. در آمدهای حاصل از فروش نفت و گاز بیشترین در آمد دولت این کشور را تشکیل می دهند.

عمان مبالغ زیادی را برای توسعه صنعت و زیر ساختها به منظور ایجاد شغل برای مردم خود هزینه می کند. اخیرا شرکت نفت BP بریتانیا یک قرارداد 16 میلیارد دلاری برای توسعه میادین گازی با این کشور امضاء کرد.
انتهای پیام