روزنامه آساهی ژاپن خبر داد: عمان واسطه فروش گاز ایران می‌شود

ارسال شده توسط admin در 11 ژانویه, 2014 - 18:32
یک روزنامه ژاپنی نوشت: عمان به دنبال تبدیل شدن به واسطه صادرات گاز طبیعی ایران به کشور‌های شرق آسیا نظیر ژاپن است.
 
به گزارش پایگاه خبری ایران عمان (IranOman.com)، روزنامه آساهی ژاپن نوشت: عمان به دنبال این است که پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران به عنوان واسطه صادرات گاز طبیعی ایران فعالیت کند.
 
سلطان قابوس پادشاه عمان در اقدامی که عده ای آن را یک پیش بینی دقیق می‌دانند، یادداشت تفاهمی را برای احداث یک خط لوله دریایی از ایران به عمان زیر آبهای تنگه هرمز امضا کرده است تا 60 میلیارد دلار از گاز ایران را به مدت 25 سال که از 2015 شروع می‌شود خریداری کند.
 
این توافق در جریان سفر سلطان قابوس به تهران در اواخر اوت، کمی پس از شروع ریاست جمهوری حسن روحانی و سه ماه قبل از امضا توافقنامه هسته‌ای ژنو در ماه نوامبر امضا شد.
 
در این توافقنامه منافع دو کشور با هم تامین می‌شود. ایران به دنبال احیای منابع گازی خود است.
 
سفیر ایران در عمان به یک روزنامه‌ عمانی گفت: نیمی از گاز صادراتی ایران به عمان به کشور‌هایی نظیر ژاپن، کره جنوبی و هند منتقل خواهد شد.
 
در صورتیکه مذاکرات هسته‌ای ایران به نتیجه نرسد، این احتمال وجود دارد که صادرات گاز ایران مجددا با تحریم مواجه شود، اما منابع آگاه صنعت انرژی از برنامه ای صحبت می‌کنند که براساس آن عمان گاز وارداتی از ایران را مصرف و گاز تولیدی خود را صادر خواهد کرد.
 
عمان با جمعیت دو میلیون و 800 هزار نفری یک تولید‌کننده گاز محسوب می‌شود و ممکن است که به دلیل رشد جمعیت و مصرف داخلی بیشتر با کمبود گاز مواجه شود و کارخانه‌های مایع‌سازی گاز در عمان در حال حاضر با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند.
انتهای پیام