عمان مشارکت در اتحادیه کشورهای حاشیه خلیج فارس را رد کرد

ارسال شده توسط admin در 8 دسامبر, 2013 - 13:22

پایگاه خبری روزنامه العرب چاپ لندن نوشت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از همگرایی سلطان نشین عمان و ایران و همچنین مخالفت با تشکیل اتحادیه کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان جایگزین شورای همکاری نگران هستند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com) به نقل از ایرنا، العرب افزوده است: اظهارات یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان به هیاهو درباره مخالفت مسقط با تشکیل اتحادیه کشورهای شورای همکاری دامن زد.
 
عمان به تازگی موضعی متفاوت با دیگر کشورهای عضو شورای همکاری بویژه در قبال روابط با ایران و تا حدی به ایفای نقش میانجی بین این کشور و آمریکا ایفا کرده است.
 
در همین راستا، اظهارات یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان پیرامون موضع این کشور در قبال تشکیل اتحادیه کشورهای عضو این شورا هیاهو بپا کرد.
 
وی در حاشیه همایش اعضای این شورا در منامه گفت: عمان با طرح ایجاد اتحادیه کشورهای شورای همکاری که انتظار می رود روز سه شنبه در اجلاس سران 6 کشور عضو این شورا در کویت بررسی شود، مخالف است.
 
بن علوی به خبرگزاری فرانسه گفت: مخالف چنین اتحادیه ای هستیم، ولی در صورت ایجاد چنین اتحادیه ای مانع آن نمی شویم، اما بخشی از آن نخواهیم بود.
 
اظهارات وی در واکنش به سخنان نزار مدنی وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی است که از کشورهای شورای همکاری خواست برای رویارویی با آنچه خطرات منطقه ای خواند به عنوان ید واحده باشند.
 
وی گفت: دعوت برای تشکیل این اتحادیه بیانگر ضرورت های امنیتی، سیاسی اقتصادی و راهبردی است.
 
علوی درباره اینکه اظهاراتش احتمالا به اختلاف با سعودی به عنوان حامی سرسخت این طرح بیانجامد، گفت: موضع ما صریح است.
 
وزیر امورخارجه عمان همچنین گفت: به پول واحد شورای همکاری نیز نخواهیم پیوست، زیرا قبل از سخن گفتن درباره پول واحد، برقراری ثبات فراگیر اقتصادی مهمتر است.
 
پادشاه عربستان سعودی پیش از این از رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواسته بود تا این شورا از مرحله همکاری به مرحله اتحاد تبدیل شود.
 
العرب افزود: سلطان نشین عمان که همواره سیاستی مستقل از شرکا و همپیمانان خود در این شورا داشته است.
 
سلطان عمان اولین رییس کشوری بود که با حسن روحانی رییس جمهوری ایران پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دیدار و گفت وگو کرد.
 
العرب نوشته است: کشورهای شورای همکاری نگران روابط عمان با ایران هستند، زیرا سلطان نشین به خاطر اشراف بر تنگه هرمز از اهمیت استراتژیک در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برخوردار است.
 
این کشورهمچنین به عنوان دروازه ای به شمار می رود که تهران توانست از طریق آن فشار تحریم ها علیه خود را کاهش دهد.
 
مسقط به تازگی شاهد دیدارهای زیادی از سوی شخصیت های ایرانی بوده است. روز پنجشنبه علی لاریجانی رییس مجلس ایران با سلطان قابوس در مسقط در راستای بهبود روابط ایران با کشورهای شورای همکاری دیدار و گفت وگو کرد.
 
تحلیلگران می گویند که سلطان نشین عمان در موضوعات زیادی به طور مستقل عمل می کند و تهران می کوشد تا از این دروازه به داخل شورای همکاری خلیج فارس نفوذ کند.

انتهای پیام