اکونومیست: سلطان قابوس حرف‌های زیادی برای در میان گذاشتن با میزبان خود داشته است

ارسال شده توسط admin در 29 اوت, 2013 - 12:03

بخش خاورمیانه نشریه اکونومیست در مورد سفر سلطان قابوس به ایران در آستانه ی بحران سوریه و مساله هسته ای نوست: رایزنی‌ها در مورد سفر سلطان قابوس هر چه که باشد، یک واقعیت مشخص است و آن اینکه وی حرف‌های زیادی برای در میان گذاشتن با میزبان خود داشته است.

به گزارش پایگاه ایران عمان (IranOman.com) به نقل از انصاف نیوز، در این تحلیل آمده است: در طول ۳۴ سال ناسازگاری میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلام ایران، سلطان قابوس بن سعید آل سعید، پادشاه عمان، پیام‌های بسیاری را میان دو کشور رد و بدل کرده است. او به نیابت از آمریکا با مقام‌های ایران برای آزادی رکسانا صابری خبرنگار آمریکایی مذاکره کرد. در آخرین مورد هم برای آزادی ۳ کوهنورد آمریکایی که در سال ۲۰۰۹ متهم به جاسوسی شده بودند میانجیگری کرد. وی همچنین برای آزادی شهرزاد میرقلی خانی و مجتبی عطاردی دو ایرانی که به اتهام صدور عینک‌های مخصوص دید در شب و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی به ایران زندانی بودند مذاکره کرده بود.

در نتیجه تعجب برانگیز نیست که سفر سلطان ۷۲ ساله، در آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی، که در مقایسه با سلف خود میانه رو محسوب می شود، توجه رسانه‌های منطقه را به خود جلب کرده است. این رسانه ها گمانه زنی می کنند که وی پیامی دیگر از طرف ایالات متحده آورده است.

روزنامه الحیات به نقل از منابع خود در ایران نقل کرده است که این سفری معمولی نبوده و تحت پروتکل‌های معمول این سفر‌ها انجام نشده است. روزنامه ی بهار، که به بلوک اصلاح طلبی که جدیدا به قدرت رسیده نزدیکی‌ دارد، گزارش کرده است که سفر سلطان پیش زمینه‌ای است برای مذاکرات بعدی میان ایران و آمریکا، برای شفافیت بیشتر در زمینه ی مسایل هسته‌ای ایران و در نتیجه برداشتن تحریم ها. فرارو، وبسایتی که تا حدودی گرایش های اصلاح طلبی دارد گمانه زنی‌ کرده است که احتمالا کانالهای پشت پرده‌ای در میان دو کشور ایجاد شده تا راه مذاکرات پیرامون مساله اتمی‌ ایران و نیز بحران سوریه هموار شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، در ابتدا آوردن پیامی از طرف آمریکا توسط سلطان را رد کرد. اما وزیر خارجه، محمد جواد ظریف، متعاقباً اعلام کرد که منتظر خواهد ماند تا ببیند که سلطان حامل چه پیامی است. از زمان انتخابات اخیر که نامزد برنده ی انتخابات قول بهبود روابط با غرب را داده است از شدت لفاظی‌های طرف ایرانی‌ و نیز آمریکا کاسته شده است. طرف ایرانی‌ خوشبینی محتاطانه و کم‌سابقه‌ای نشان داده است تا شاید رفع تحریم‌ها، که حالا حیاتی هم به نظر می‌رسد، به واقعیت نزدیک تر شود.

همچنین، سفر سلطان همزمان شده است با سفر جففری فلتمن، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل. وی به عنوان مقام سازمان ملل به ایران سفر کرده بود تا در مورد مسایل سوریه با مقام‌های ایرانی‌ مذاکره کند. مطبوعات ایران وی را بالاترین مقام آمریکایی می‌نامند که از زمان انقلاب ایران به این کشور سفر کرده است. بر طبق گزارش‌ها، آقای فلتمن یک گام فراتر از معمول برداشته است تا از یک طرف از ایران برای حل بحران سوریه کمک بخواهد و از طرفی‌ در صورت حمله نظامی ایالات متحده به سوریه (که روز به روز احتمالش بیشتر می شود) طرف ایرانی را به آرامش دعوت کند.

رایزنی‌ها در مورد سفر سلطان قابوس هر چه که باشد، یک واقعیت مشخص است و آن اینکه وی حرف‌های زیادی برای در میان گذاشتن با میزبان خود داشته است.
انتهای پیام