عمانی ها برای 25 سال مشتری گاز ایران می شوند

ارسال شده توسط admin در 27 اوت, 2013 - 17:39

پس از 8 سال دوری زنگنه از مدیریت وزارت نفت این وزیردولت یازدهم از امضای یکی از بزرگترین قراردادهای گازی ایران در شب گذشته می گوید. امضای قرارداد گازی با عمان برای 25 سال با ارزش گازی حدود 60 میلیارد دلار.

به گزارش پایگاه ایران عمان (IranOman.com)، بر اساس اظهارات وزیرنفت، زنگنه اختیارات تام از عمانی ها گرفته تا شرایط احداث خطوط لوله را بررسی کند و نتایج مطالعات را اعلام کند. به گفته وزیرنفت ایران، این اختیار به وی تفویض شده است که یک مشاور ایرانی دارای صلاحیت را معرفی کند تا موضوعاتی نظیر امکان پذیری فنی و اقتصادی پروژه احداث خط لوله انتقال گاز و همچنین مسیر این خط لوله را بررسی شود و پس از به نتیجه رسیدن این بررسی ها، هرچه سریعتر برای انجام اقدامات بعدی وارد عمل شویم.

وزیر نفت گفت: موضوع احداث خط لوله و طول آن از مسیرهای گوناگون به سرعت و به دقت مورد مطالعه قرار خواهد گرفت وبعد از تصمیم گیری نهایی در خصوص مسیر عبور خط لوله، عملیات احداث آن به سرعت آغاز خواهد شد.

دراین بین اعتماد طرف عمانی به تعیین هزینه های پروژه و ارائه مطالعات اولیه توسط تیم ایرانی خود نتیجه ای مثبت به نظر می رسد چراکه طی چند سال گذشته بسیاری از کارشناسان م مسوولان نفتی کشورهای همسایه ارائه آمارهای نادرست و نبود پشتوانه مطالعات فنی در پروژه های نفتی ایران را هدف گلایه قرار داده بوده اند.

به گفته بیژن نامدار زنگنه، براساس توافقنامه امضا شده میان تهران و مسقط، صادرات گاز از ایران به عمان در مدت کمتر از دو سال آغاز خواهد شد.

این توافقنامه که دوشنبه شب گذشته با حضور محمد بن حمد الرمحی همتای عمانی زنگنه به امضاء رسید از حمایت مستقیم پادشاه عمان و رئیس جمهور ایران برخورداراست.

زنگنه با بیان اینکه درباره موضوعات مربوط به تامین منابع مالی طرح عظیم خط لوله انتقال گاز ایران به عمان نیز با طرف عمانی صحبت شده است، تاکید کرد: همه چیز در این زمینه کاملا شفاف و روشن است و ما می توانیم خیلی سریع وارد مرحله اجرای این طرح شویم .

این تفاهم نامه یکی از مهم ترین دستاوردهای سفر سه روزه هیات عالیرتبه عمان به تهران است. هیات عالی رتبه عمان که روز یکشنبه به ریاست سلطان قابوس وارد تهران شده بود، امروز تهران را به مقصد مسقط ترک کرد.

انتهای پیام