ورود سلطان قابوس به تهران و احتمال میانجیگری میان ایران و آمریکا

ارسال شده توسط admin در 25 اوت, 2013 - 22:22

سلطان قابوس، پادشاه عمان، امروز یک‌ شنبه 25-8-2013، وارد تهران شد و در فرودگاه مورد استقبال وزیر خارجه و شمار دیگری از مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. وی نخستین میهمان خارجی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری جدید ایران است.

به گزارش پایگاه ایران عمان (IranOman.com) به نقل از خبرگزاری ها، سلطان قابوس به عنوان اولین مهمان خارجی حسن روحانی رئیس جمهور ایران امروز در راس هیئتی بلند پایه از وزرا و مقامات عمان وارد تهران شد.

 

خبرگزاری مهر، سفر سلطان قابوس به تهران را "در راستای روابط دوجانبه دو کشور" دانست و افزود، سلطان عمان در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس جمهور با رهبر ایران آیت الله خامنه ای نیز دیدار خواهد کرد و در خصوص موضوعات دوجانبه و مسائل مهم منطقه ای گفتگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حسین امیر عبداللهیان، معاون امورعربی و آفریقای وزارت خارجه ایران این سفر "در راستای تحکیم مناسبات دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای" صورت می گیرد.

روز سه شنبه 20-08-2013 نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود درباره این سفر گفت که "سلطان عمان بعد از انتخاب رییس جمهوری کشورمان پیغام داده بود علاقه مند است اولین میهمان خارجی رییس جمهوری باشد و اگرچه علاقه مند بود در مراسم تحلیف شخصا شرکت کند ولی به دلیل تلاقی مراسم تحلیف با عید فطر این موضوع میسر نشد و ایشان یکی از مهم ترین مشاوران خود را اعزام کرد."

این سفر سومین سفر سلطان عمان به ایران است، وی پیشتر قبل از انقلاب ایران به این کشور سفر کرده و سفر دوم وی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد صورت گرفت .

در همین رابطه روزنامه "جمهوری اسلامی" ، از احتمال میانجیگری عمان بین ایران و آمریکا برای حل اختلافات دو کشور خبر داد و نوشت: "بر اساس اخبار غیررسمی، پادشاه عمان در نظر دارد میان مسئولان ایرانی و مقامات آمریکایی برای حل و فصل اختلافات فی مابین میانجیگری کند."

لازم به یادآوری است چندی پیش جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در سفر خود به عمان ملاقاتی طولانی با سلطان قابوس داشت و کارشناسان می گویند احتمال ارسال پیامی از سوی آمریکا بوسیله سلطان قابوس به مقامات تهران بسیار محتمل به نظر می رسد.

یک منبع آگاه در سفارت عمان در تهران به خبرگزاری ایرنا گفته است که تعداد قابل توجهی از وزیران دولت عمان سلطان قابوس را در سفر امروز به تهران همراهی خواهند کرد و این سفر، با توجه به شروع بکار دولت یازدهم در جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر حسن روحانی، از مهم ترین سفرهای سلطان قابوس به تهران در سال های اخیر به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، سلطان قابوس دو یا سه روز در تهران اقامت خواهد داشت و با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران از جمله رهبر و رئیس جمهور دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام