دومین نشست کمیته راهبردی ایران و عمان برگزار می‌شود

ارسال شده توسط admin در 23 آوریل, 2013 - 21:19

با حضور معاونان وزیر امور خارجه ایران و عمان، دومین نشست کمیته راهبردی دو کشور در تهران برگزار می شود.

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه ایران عمان،‌ در این نشست دو روزه حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران و الحارثی، قائم مقام وزیر خارجه سلطنت عمان دیدگاه‌های خود را درباره اهداف کمیته راهبردی به عنوان عالی‌ترین نشست رایزنی‌های سیاسی و ابتکاری جدید در روابط دو جانبه و منطقه‌یی و بین‌المللی بررسی و پیگیری می‌کنند.

در نشست کمیته راهبردی که اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، موضوعات در دست پیگیری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و بانکی بین دو کشور بررسی می‌شود.

فروردین ماه سال گذشته (1391) اولین نشست این کمیته در مسقط برگزار شد. در این نشست موافقت‌نامه ترانزیت بین‌المللی میان ایران و عمان و کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و قطر که در سال 1390 به امضای وزرای خارجه پنج کشور رسیده بود مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین پیشنهادات ارائه شده درباره تنظیم یادداشت تفاهمی که مکانیزم و چارچوب روشنی برای سهولت بیشتر در اعطای روادید اتباع دو کشور ایجاد کند و برقراری پروازهای مستقیم بین دوکشور خصوصا تهران – مسقط از جمله مسائلی بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همکاری‌های گازی و زمینه‌سازی مناسب برای صادرات گاز ایران به عمان به عنوان یک کالای راهبردی تاکید شد و قرار شد مذکرات نهایی در دومین نشست کمیته در تهران انجام شود.

مبارزه با قاچاق کالا، ورود غیرقانونی افراد و لنج‌های صیادی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تداوم تلاش‌ها در این رابطه مذاکرات خوبی صورت پذیرفت و طرفین بر برقراری امنیت و آرامش و ثبات در منطقه و لزوم همکاری مشترک بین کشورهای منطقه از طریق مذاکره و گفت‌وگوی مستقیم بدون دخالت طرف‌های خارجی که در برگیرنده رفاه و آسایش مردم و منطقه باشد در نشست مسقط مورد توافق قرار گرفت.

در حاشیه این نشست، قائم مقام وزیر خارجه عمان با مقامات کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند.
انتهای پیام