نخستین خط کشتیرانی ایران و عمان راه‌اندازی می‌شود

ارسال شده توسط admin در 13 فوریه, 2013 - 00:40

رایزن بازرگانی ایران در عمان از راه‌اندازی نخستین خط کشتیرانی ایران و عمان تا دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه ایران عمان، مسعود طاهری‌مهر در نشست میز کشور عمان که در سالن باغستان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، اظهار کرد‌: نخستین خط کشتیرانی دو کشور ایران و عمان در بندر خسب و بندرعباس راه‌اندازی می‌شود که بدین ترتیب همین امر می‌تواند در جابه‌جایی کالاها نقش مهم و تاثیرگذاری را داشته باشد.

*ساخت بزرگترین فرودگاه خاورمیانه در عمان

وی با بیان اینکه کشور عمان در این سال‌ها هدف خود را بر پیشرفت بنا کرده است، عنوان کرد: دولت عمان از چند سال گذشته در تلاش بوده که بزرگترین فرودگاه بزرگ خاورمیانه را در کشور خود به بهره‌برداری برساند که این امر با توجه به فرودگاه کوچک مسقط، نیاز اساسی حمل و نقل امروز این کشور است.

رایزن بازرگانی ایران در عمان با بیان اینکه فرودگاه مسقط با توجه به حجم مبادلات تجاری عمان با دیگر کشورها از ظرفیت بالایی برخوردار نیست، عنوان کرد: فاز نخست این فرودگاه مذکور در سال 2015 میلادی به پایان می‌رسد و طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده ساخت این فرودگاه تا پایان سال 2019 به پایان خواهد رسید.

*در صنعت ساختمان عمان می‌توان سرمایه‌گذاری کرد

طاهری‌مهر با اشاره به اینکه توسعه صنعت ساختمان در کشور عمان زمینه بسیاری برای ساخت مسکن دارد، افزود: با ارائه خدمات فنی و مهندسی می‌توان در این بخش سرمایه‌گذاری کرد و به سود مناسب دست پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه بندر سوهار کشور عمان در مجاورت خاک ایران یکی از بنادر مطرح این کشور کوچک حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود، تصریح کرد: مسئولان بندر سوهار به همراه سایر مناطق آزاد این کشور در این سال‌ها در تلاش بوده‌اند تا از ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

طاهری‌مهر عنوان کرد: بخش صنعت در کشور عمان می‌تواند برای تجار و بازرگانان ایرانی مهم تلقی شود، اگر چه در حال حاضر کنسرسیومی از کشورمان در مشارکت هستند که ساخت کارخانه سیمان را در بندر سوهار آغاز کنند.

وی عنوان کرد: مساحت کشور عمان 310 هزار کیلومتر مربع است که همین امر می‌تواند زمینه مناسبی را برای تجارت در این کشور فراهم کند و سودمندی لازم را در پی داشته باشد.

رایزن بازرگانی ایران در عمان با بیان اینکه در حال حاضر در هفته هفت پرواز میان کشورمان و عمان برقرار می شود، افزود: با تلاش‌ها و پیگیری‌های لازم در سه ماه پایانی سال 2013 میلادی تعداد این پروازها میان مسقط پایتخت عمان و دیگر شهرهای کشورمان به 10 پرواز در روز می‌رسد.

وی عنوان کرد: روابط ایران و عمان در سال 1971 میلادی شکل جدی‌تری به خود گرفت و این کشور در سال‌های پس از انقلاب نیز همواره در ارتباط‌های سیاسی با کشورمان معتدل و به دور از تنش برخورد کرده است‌.

طاهری‌مهر با اشاره به ابعاد مختلف دینی و فرهنگی، کشور عمان را یکی از همسایگان خوب ایران برشمرد و افزود: موقعیت جغرافیایی هر دو کشور نیز با توجه به دسترسی به دریای عمان و

تنگه هرمز از موقعیت استراتژیک بالایی برخوردار است و روابط تجاری با این کشور به طور قطعی می‌تواند زمینه‌ساز برون‌رفت خیلی از مشکلات اقتصادی موجود در کشور باشد.

رایزن بازرگانی ایران در عمان با اشاره به اینکه کشور عمان پس از سال 2000 میلادی با استفاده از جذب سرمایه‌ و توسعه مناطق صنایع آزاد خود تلاش کرده است و توانسته یک گام اساسی به پیشرفت کشور اضافه کند.

در این مراسم رضا توفیقی معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران، حسن جمشیدی‌ها ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین، علیرضا کشاورز رئیس اتاق بازرگانی، صنایع‌، معادن و جهاد کشاورزی، محسن مبارکی مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین، عبدالقهار ناصحی مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی این استان به همراه جمعی از تجار، بازرگانان و صادر کنندگان استان حضور داشتند.
منبع: فارس