افزایش دستمزد شهروندان عمانی در بخش خصوصی تا 60 درصد

ارسال شده توسط admin در 13 فوریه, 2013 - 00:34

مجلس شورای عمان حداقل دستمزد کارکنان بخش خصوصی را افزایش داده و قانونی تصویب کرد که استخدام خارجیان را محدود می کند. این اقدام پس از تظاهرات اعتراضی دو سال پیش انجام می گیرد تا از بیکاری و نارضایتی های آینده جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه ایران عمان به نقل از العربیه، کابینه عمان لایحه ای را هفته گذشته به مجلس شورا برده و از مجلس درخواست کرد که حداقل دستمزد شهروندان شاغل در بخش خصوصی افزایش یافته تا عمانی ها بیشتر تشویق به کار در بخش خصوصی شوند.

دولت در نظر دارد عمانی های بیشتری در بخش خصوصی شاغل شوند تا در صورت کاهش درآمدهای حاصل از صادرات نفت که انتظار می رود در سالهای آینده اتفاق بیفتد، از اعتراضات و نارضایتی ها جلوگیری کند . عمان دو سال پیش، پس از آغاز بهار عربی چندین روز شاهد تظاهرات اعتراض آمیزی علیه فساد اداری بود.

بخش دولتی عمان، نسبت به بخش خصوصی دستمزد بسیار بالاتری می پردازد که این خود باعث تفاوت درآمد بین شهروندان شده است.

تلویزیون دولتی عمان اعلام کرد، دستمزد شهروندان عمانی در بخش خصوصی به بیش از 60% تا 325 ریال عمانی برابر 844 دلار آمریکایی از یکم ماه ژوییه امسال افزایش خواهد یافت.

مجلس شورای عمان همچنین تصویب کرد که نسبت کارکنان خارجی در کشور از 39% نیروی کار به 33% کاهش یابد تا بدینوسیله توازن در بازار کار کشور برقرار شود، اما مجلس شورا برای رسیدن به این هدف زمان بندی مشخصی اعلام نکرد.

طبق آمار رسمی آن کشور، سال گذشته 39% نیروی کار را در عمان خارجیان تشکیل می دادند، که اکثر آنها از جنوب و جنوب شرق آسیا می باشند.

بیانیه مجلس شورا که در تلویزیون دولتی این کشور پخش شد می افزاید، قوانین جدید راه را برای استخدام تعداد بیشتری شهروند عمانی هموار ساخته و توازن جمعیتی بین شهروندان عمانی و خارجی ها را در بازار کار بوجود خواهد آورد.

افزایش حداقل دستمزد ،درآمد 122000 نفر از 127000 شاغل بخش خصوصی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما از طرف دیگر مخارج خیلی از شرکتهای بخش خصوصی را نیز افزایش خواهد داد.

وزیر امور مالی عمان، درویش اسماعیل بلوچ اعلام داشت": دولت سال گذشته 50000 شغل جدید بوجود آورد و قصد دارد امسال نیز 56000 شغل دیگر برای شهروندان خود ایجاد کند".

او افزود": اگر ما اقدام به ایجاد شغل بیشتر برای شهروندان خود ننماییم، آنموقع شاهد درگیری های آینده بین شهروندان عمانی و کارکنان خارجی در کشور خواهیم بود".

طبق آمار رسمی سلطنت عمان، اکثر خارجیان برای کارهای فنی، صنعتی، تخصصی و بخش خدمات استخدام شده اند.

انتهای پیام

http://iranoman.com