تبیین برنامه‎ها و اهداف رایزنی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عمان

ارسال شده توسط admin در 5 ژانویه, 2013 - 13:08

از میان مهمترین دلائل انتخاب عمان به عنوان یکی از بازارهای هدف منطقه می‎توان به تعامل و ارتباط نزدیک دو کشور در حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در طی 4 دهه گذشته اشاره کرد. این روند در طی سال‎های گذشته شتاب بیشتری به خود گرفت. ضمن آنکه همکاری‎های نزدیک دو کشور در مجامع و سازمان‎های بین المللی و منطقه‎ای نیز موجب تقویت و گسترش بیش از پیش این مناسبات گردید.

 

به گزارش پایگاه ایران عمان (iranoman.com) "مسعود طاهری مهر" رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عمان با ارسال مطلبی به این پایگاه ضمن تاکید بر روند رو به رشد مناسبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور ایران و عمان، به تبیین محورهای فعالیت نهاد رایزنی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عمان پرداخته است.

 

متن این دست نوشته در ادامه آمده است:

پس از شکل گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی ادغام دو وزارتخانه سابق بازرگانی و صنایع و معادن، 40 درصد از تولیدات ناخالص داخلی کشور و به تبع آن بخش عظیمی از ظرفیت‎های تولیدی و تجاری کشور در اختیار این مجموعه قرار گرفت، لذا این وزارتخانه در ساختار جدید خود در حوزه برون مرزی ضمن ادامه سیاست‎های گذشته وزارت بازرگانی مبنی بر تدوین راهبرد توسعه صادرات کشور، وظیفه خطیر ظرفیت سازی برای تولیدات صادرات گرا و شناسایی دقیق نیازهای بازارهای جهانی به محصولات صنعتی و معدنی کشورمان و فراهم نمودن زمینه لازم برای افزایش سهم کشورمان در بازارهای هدف را بر عهده گرفت.

در این رابطه سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان تنها متولی توسعه تجارت خارجی کشور و مجری سیاست‎های ذکر شده، تاکنون اقدامات چشمگیری را در جهت پیشبرد این راهبرد مهم به انجام رسانده است که از جمله آنها می توان به تدوین سند راهبرد ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور اشاره کرد.

یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در جهت اجرایی کردن مفاد این سند به ویژه یکی از بندهای مهم آن یعنی "اصل ماندگاری در بازارهای جهانی و تنوع بازارهای صادراتی" ، برنامه ریزی اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای هدف بوده است.

در این راستا عمان به عنوان یکی از مهمترین بازارهای هدف صادراتی در منطقه انتخاب و با توجه به پیشینه روابط دو جانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای نخستین بار نهاد رایزنی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در این کشور با اعزام نخستین رایزن بازرگانی مستقر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط از بهمن ماه سال 1389 تشکیل گردید.

از میان مهمترین دلائل انتخاب عمان به عنوان یکی از بازارهای هدف منطقه می‎توان به تعامل و ارتباط نزدیک دو کشور در حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در طی 4 دهه گذشته اشاره کرد. این روند در طی سال‎های گذشته با پریایی نشست‎ها و اجلاس‎های مشترک، امضاء موافقتنامه اقتصادی و بازرگانی دو جانبه و همچنین سفرهای رسمی مقامات عالی دو کشور شتاب بیشتری به خود گرفت. ضمن آنکه همکاری‎های نزدیک دو کشور در مجامع و سازمان‎های بین المللی و منطقه‎ای نیز موجب تقویت و گسترش بیش از پیش این مناسبات گردید.

 

گذشته از نکات فوق، سه عامل مهم و حیاتی نیز در ترسیم چشم انداز تجاری کشورمان با عمان توانست نقش موثری را ایفا نماید که این عوامل عبارت بودند از:

1. برخورداری عمان آن از ثبات اقتصادی و سیاسی لازم و امنیت بالای سرمایه گذاری 2. موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد دو کشور در دریای عمان و نقش محوری بنادر و مناطق آزاد تجاری و صنعتی همجوار در ترانزیت کالا میان کشورهای آسیای مرکزی و شمال آفریقا از مسیر کریدور ترانزیتی 5 جانبه (ایران، عمان، قطر، ازبکستان و ترکمنستان) 3. وجود فرصت‎های بزرگ اقتصادی و سرمایه گذاری در عمان که موجب سوق بخشیدن حجم عمده ای از ظرفیت‎های تجاری کشورمان به ویژه در حوزه خدمات فنی مهندسی به سمت بازار این کشور خواهد گردید.

 

 

لذا نهاد رایزنی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عمان از بدو تشکیل تا کنون ضمن تلاش در جهت تقویت مناسبات تجاری دو جانبه در چارچوب نکات اشاره شده و با هماهنگی مقام عالی سفارت و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در این کشور ، ماموریت خود در محورهای ذیل را دنبال نموده است:


1. محور توسعه صادرات و بهبود تراز بازرگانی ایران با عمان از طریق اقدامات ذیل :

-         ایجاد بانک اطلاعات شرکت‎ها، فروشگاه‎ها و موسسات تجاری وابسته به ایرانیان مقیم عمان با هدف معرفی به طرف‎های تجاری ذیربط  و رفع موانع پیش روی ایرانیان مقیم.

-         تلاش در جهت معرفی توانمندی‎های صادراتی کشور در حوزه‎های  صنعت، معدن و کشاورزی و خدمات.

-         هماهنگی لازم جهت اعزام هدفمند و برنامه ریزی شده هیات‎های تجاری و بازاریابی از ایران به عمان.

-         ارائه تسهیلات و خدمات ویژه به هیات‎های عمانی متقاضی بازدید از نمایشگاه‎های بین المللی تخصصی در کشورمان شامل پرداخت هزینه‎های اقامت، مترجم و ترانسفر داخلی به شرکت‎های عمانی.

-         فعال نمودن شورای مشترک بازرگانان دو کشور.

-         فراهم کردن زمینه لازم برای حضور شرکت‎های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در پروژه های زیرساختی عمان از طریق اعلام به موقع مناقصات.

-         تلاش برای حضور قدرتمند شرکت‎های خصوصی دو کشور در نمایشگاه‎های بین المللی تخصصی در ایران و عمان.

-         ارائه تسهیلات لازم در چارچوب موافقتنامه‎های تجاری دو کشور به شرکت‎های ایرانی علاقمند به حضور در بازار عمان.

-         تقویت و تثبیت جایگاه برندهای صادراتی کشور در بازار عمان بویژه در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی و صنایع بسته بندی.

2. محور سرمایه گذاری مشترک با تکیه بر موارد ذیل:

-         شناسایی فرصت‎های سرمایه‎گذاری عمان در حوزه‎های راه و ساختمان، نیروگاه، بندر و اسکله و پالایشگاه و معرفی شرکت‎های ایرانی توانمند برای انجام سرمایه گذاری مشترک با بخش‎های خصوصی عمان برای اجرای پروژه‎های زیرساختی مذکور.

-         تشویق شرکت‎های عمانی برای مشارکت در پروژه‎های سرمایه گذاری کشورمان بویژه ساخت هتل و اقامتگاه‎های گردشگری.

-         معرفی مزایای کشورمان بویژه مزیت‎های گسترده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای سرمایه گذاران عمانی.

-         بررسی حوزه‎های سرمایه گذاری خارجی عمانی ها و اولویت‎های سرمایه گذاری این کشور.

-         شناسایی فرصت‎های سرمایه گذاری دو کشور بویژه در حوزه های انرژی، حمل و نقل و ساختمان.

-         فراهم نمودن زمینه مشارکت بخش‎های خصوصی کشورمان در توسعه صنعت گردشگری عمان با توجه به چشم انداز سال 2020 آن کشور.

3. بررسی سیاست‎های تجاری سلطنت عمان با جمهوری اسلامی ایران و تلاش در جهت هم افزایی راهبردهای تجاری مشترک با توسعه اقدامات ذیل:

-          شناسایی الگوهای موفق دولت عمان در تدوین بسته‎های حمایتی برای تقویت بنگاه‎های کوچک و متوسط، صادرات مجدد کالا و تشکیل مناطق آزاد تجاری و صنعتی و بهره گیری از این الگوها در جهت تحقق اهداف صادراتی کشور.

-         پیگیری لازم جهت اجرای توافقنامنه های تجاری میان دو کشور در حوزه های کشتیرانی و حمل ونقل، ترانزیت، خدمات فنی و مهندسی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تشویق و حمایت از سرمایه گذاری متقابل.

انتهای پیام