روند رو به رشد حضور گردشگران مسلمان در ایران

ارسال شده توسط admin در 7 دسامبر, 2012 - 01:52

مدیر مسوول ماهنامه‎ی "ایرانیان" تاکید کرده است: حضور گردشگران مسلمان از سراسر دنیا که بعضا با هدف زیارت اماکن مقدس به ایران سفر می‎کنند بسیار قابل توجه است. بر اساس آمارهای مستند، از حدود سه میلیون نفری که در سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند، فقط بیست هزار نفر با هدفی غیر از زیارت اماکن مقدس وارد ایران شده‎اند.

 

به گزارش پایگاه ایران عمان، در متن سرمقاله‎ی "مسعود فاتح" در دومین شماره از ماهنامه‎ی ایرانیان (نخستین نشریه‎ی فارسی زبان در کشور عمان) آمده است: "در شرایط فعلی کشور عزیزمان ایران که برخی صنایع و فعالیت‎های اقتصادی تحت تاثیر تحریم‎های بین المللی قرار گرفته و ارزش نرخ ریال رو به کاهش است، رونق صنعت گردشگری و جذب توریست‎های خارجی می‎تواند از یک سو شرایطی برای بهره‎برداری از ظرفیت‎های توریستی کشورمان را فراهم نموده و از سوی دیگر ارز آوری مناسبی برای کشورمان به همراه داشته باشد.

 

صنعت گردشگری از جمله صنایع رو به توسعه در کشورمان می‎باشد؛ چراکه به نوشته روزنامه واشنگتن پست، میزان رشد صنعت گردشگری در ایران طی سال‌های اخیر از میانگین جهانی نیز بالا‌تر بوده است. در فاصله سال‌های 2004 تا 2010 میانگین رشد تعداد جهانگردانی که به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند در سطح جهان حدود 3.2 درصد بوده است، اما آمارهای موجود در ایران نشان می‌دهد که در همین دوره سفر خارجیان به ایران حدود 12.7 درصد افزایش یافته است.

 

واشنگتن پست می‌افزاید که بر اساس آمارهای موجود در ایران تعداد خارجیهایی که در سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند حدود سه میلیون نفر و سهم صنعت گردشگری در اقتصاد ایران حدود دو میلیارد دلار بوده است. این مبلغ برای اقتصاد ایران که تحت تاثیر محدودیت‌های تجاری به شدت محتاج ارزهای خارجی است نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

در همین حال حضور گردشگران مسلمان از سراسر دنیا که بعضا با هدف زیارت اماکن مقدس به ایران سفر می‎کنند بسیار قابل توجه است. بر اساس آمارهای مستند، از حدود سه میلیون نفری که در سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند، فقط بیست هزار نفر با هدفی غیر از زیارت اماکن مقدس وارد ایران شده‎اند.

 

به استناد تحقیقات مرکز تخصصی مسافرتی اسلامی در سنگاپور، هزینههای گردشگران مسلمان با سرعتی بیش ار نرخ رشد جهانی صنعت گردشگری در حال افزایش بوده و انتظار میرود تا سال 2020 به 192 بیلیون دلار در سال افزایش یابد. در همین حال کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعوی و امارات به تنهایی حدود 37 درصد هزینههایی را که گردشگران مسلمانان در سال 2011 خرج کردند را به خود اختصاص داده‎اند؛ هرچند این کشورها تنها سه درصد از جمعیت مسلمانان جهان را در خود جای داده اند.

 

پس توجه به بازار هدفی همچون عمان می‎تواند زمینه‎ی رشد هر چه بیشتر صنعت گردشگری در کشورمان را فراهم کند. در نهایت دیگر بار تاکید می‎شود که سهم گردشگران عمانی که برای زیارت اماکن مقدس مذهبی و درمان بیماری‎های مختلف به ایران سفر می‎کنند قابل توجه و رو به رشد است که امید است همراه با توسعه‎ی همکاری‎های دو کشور در زمینه‎های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری، زمینه‎های حضور هر چه بیشتر گردشگران عمانی در ایران نیز فراهم شود."

انتهای پیام