رابطه اقتصادی ایران و عمان غریب مانده است

ارسال شده توسط admin در 13 نوامبر, 2012 - 01:35

در حالی که کمتر از دو هفته دیگر رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران در رأس هیاتی تجاری به مسقط پایتخت کشور عمان سفر خواهد کرد، روز گذشته سفیر این کشور با حضور در اتاق تهران با یحیی آل‌اسحاق دیدار کرد و در مورد مسایل مختلف اقتصادی با او به بحث و گفت و گو نشست.

به گزارش پایگاه ایران عمان به نقل از اتاق نیوز، «شیخ یحیی بن عبداله بن سالم العریمی» که کشورش تا چندی دیگر میزبان یک هیات تجاری ایرانی از اتاق تهران خواهد بود، در این دیدار خواستار فعال شدن بیشتر تجارت بین دو کشور شد و از راهکارهایی برای تسهیل بیشتر تجارت خارجی خبر داد.
در ابتدای این دیدار یحیی آل‌اسحاق با اشاره به مبادلات ایران و امارات متحده عربی، نحوه ایجاد این رابطه را الگویی درخور توجه برای عمان دانست و گفت: «همان طور که می دانید ما روابط تجاری خوبی با امارات داریم اما تقریبا صد در صد کالاهایی که از امارات به ایران می آید، تولید شده در دیگر کشورهاست و امارات در این میان نقش واسطه را بازی می کند.»
رئیس اتاق تهران با تاکید بر توجه ویژه امارات به تسهیل فضای تجاری کشورش افزود: «البته امارات برای دستیابی به این سطح از مبادلات، زیرساخت های زیادی را فراهم کرده و امور تجاری، بانکی، بیمه، گمرکی، حمل و نقل زمینی و دریایی را بسیار مورد توجه قرار داده است.» آل اسحاق زمینه لازم برای توسعه روابط تجاری دو کشور ایران و عمان را مهیا توصیف کرد و به سفیر عمان اعلام کرد که بازرگانان ایرانی در هر کشوری که شرایط مهیا باشد آماده کار هستند. او ادامه داد: «برای توسعه این روابط و جذب سرمایه گذار و شریک خارجی عمان باید تسهیلات مختلفی را فراهم کند که البته برای عمان کار سختی نیست. باید نکاتی چون تسهیل قوانین و مقررات تجاری و سرعت در صدور روادید را مورد توجه قرار دهد.»
آل‌اسحاق در انتها ابراز امیدواری کرد که سفر هیات تجاری ایران به عمان سفری پربار برای هر دو کشور باشد و نتایج خوبی برای توسعه روابط تجاری ایران و عمان در پی داشته باشد.
هم‌چنین یحیی بن عبداله العریمی با اشاره به پیشینه مشترک و قرابت‌های زیاد دو کشور، سطح روابط تجاری ایران و عمان را قابل قبول ندانست و گفت: «ما همسایه هستیم، تاریخ مشترکی داریم و روابط سیاسی خوبی هم داریم اما روابط اقتصادی در این میان غریب مانده است. در حالی که ضرورت اشتراکات ما باعث می شود که سوابق اقتصادی محکمی داشته باشیم.»
العریمی با استقبال از سفر هیات تجاری ایرانی به عمان خطاب به آل‌اسحاق گفت: «عمان کشور شماست و درهای آن به روی شما همیشه باز است. ما درک کافی از شرایط ایران داریم و راهکارهای خوبی برای توسعه روابط تجاری دو کشور اندیشیده ایم.» سفیر عمان درتهران ادامه داد: «در کنار خط پروازی بین دو کشور، ما در نظر داریم مرزهای شمالی عمان که بسیار به ایران نزدیک است را به روی فعالان اقتصادی ایرانی بگشاییم و تسهیلات خاصی را برایشان فراهم کنیم. راهکارهای خوبی برای ثبت شرکت و افتتاح حساب داریم که تجارت را برای ایرانیان بسیار تسهیل خواهد کرد.» او هم چنین با استقبال از سفر هیات تجاری ایرانی به عمان وعده داد تا تلاش کند این هیات با وزیر بازرگانی عمان هم دیدار داشته باشد.
یحیی آل‌اسحاق در پایان این نشست روابط دو کشور را ملموس خواند و اعلام کرد که همکاری های اقتصادی برخلاف روابط سیاسی، دستخوش تغییرات مداوم نیست و بلندمدت است. او ابراز امیدواری کرد که درک متقابل دو کشور از یکدیگر به سرعت منجر به گشایش و تسهیل امور تجاری برای فعالان ایرانی و عمانی شود.
لازم به ذکر است اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران ششم آذرماه یک هیات تجاری به سرپرستی یحیی آل‌اسحاق به کشور عمان خواهد فرستاد که دیدارهای متعددی با فعالان و مسئولان اقتصادی این کشور خواهد داشت.
انتهای پیام