آغاز فصل جدید در مناسبات "ایران و عمان"

ارسال شده توسط admin در 19 سپتامبر, 2012 - 22:58

مدیر مسوول ماهنامه‎ی "ایرانیان" تاکید کرده است: طی دهه‎های اخیر در مجموعه‌ای از توافق‌ها و تفاهم نامه‌های بین تهران و مسقط، دو طرف بر اعتقاد راسخ به همکاری در همه‎ی زمینه‌ها به منظور حفظ ثبات و امنیت منطقه تاکید کردند و در این فصل با گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور می‎توان شاهد فتح باب جدیدی در این مناسبات بود.

 

به گزارش پایگاه ایران عمان، در متن سرمقاله‎ی "مسعود فاتح" در نخستین شماره از ماهنامه‎ی ایرانیان (نخستین نشریه‎ی فارسی زبان در کشور عمان) آمده است: "افتتاح خطوط هوایی عمان ایر با پرواز مستقیم روزانه بین تهران – مسقط که در آیندهی نزدیک پروازهای مسقط به شهرهای مشهد، شیراز و اصفهان نیز به آن افزوده میشود نویدگر آغاز فصل جدیدی در مناسبات دو کشور خواهد بود؛ که گسترش روابط متقابل بین دو کشور در مرحلهی جدید بر پایهی اعتماد و اطمینان متقابل در زمینههای مختلف میتواند الگویی موفق از تعامل و همکاری را در منطقه پایه‌ریزی کند.

از سالهای دور، ایران و عمان در سطح روابط سیاسی و منطقه‌ای بهترین و قویترین رابطه را با همدیگر داشتهاند که این رابطهی تنگاتنگ در تامین امنیت منطقه نقش موثری بر عهده داشته است. مناسباتی که  میتوان روابط تجاری – بازرگانی، توریستی و علقههای فرهنگی را نیز به آن افزود.

در استحکام این مسیر میتوان گفت رایزنی‌های مستمر مقامات بلند پایهی دو کشور توانسته است هدایتگر مناسبات و مواضع دو کشور در مسیر صحیح پیشرفت روابط دوجانبه باشد.

مهمترین وجه رابطهی دیپلماتیک ایران و عمان در دهههای اخیر را میتوان در نقشی خلاصه کرد که مسقط در میانجیگری میان تهران و کشورهایی که با جمهوری اسلامی بر سر مسائلی اختلاف داشته اند بر عهده داشته است.

این رابطه از سالها پیش و با کمک ایران به حکومت عمان برای مقابله با شبه نظامیان ظفار آغاز شد و به اعتقاد کارشناسان روابط بین الملل و تحلیل گران عرب از آن هنگام تاکنون، سلطان قابوس روابط حکومتش با ایرانیها که در روزهای سخت به یاری اش شتافتند را در بالاترین سطح پایهریزی و حفظ کرد.

سفر سه روزهی سلطان قابوس به تهران در تابستان ۱۳۸۸و ملاقات با مقامات عالی رتبهی ایران، همچنین امضای هفت تفاهم نامهی همکاری بین دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی توانست باب جدیدی از مناسبات دوجانبه بین ایران و عمان را پایهریزی کند.

حضور مقامات عالی رتبهی عمان در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد و تاکید بر ارادهی سیاسی سران دو کشور برای گسترش بیش از پیش روابط فیمابین، مهر تایید دیگری بود بر قوت و استحکام این رابطه.

در نهایت می‎توان گفت که طی دهه‎های اخیر در مجموعه‌ای از توافق‌ها و تفاهم نامه‌های بین تهران و مسقط، دو طرف بر اعتقاد راسخ به همکاری در همه‎ی زمینه‌ها به منظور حفظ ثبات و امنیت منطقه تاکید کردند و در این فصل با گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور می‎توان شاهد فتح باب جدیدی در این مناسبات بود."

انتهای پیام