بخش خصوصی ایران در عمان سیلو می‌سازد/ بررسی زمینه‎ی احداث بیمارستان ایرانی در عمان

ارسال شده توسط admin در 19 سپتامبر, 2012 - 00:21

در دیدار دکتر غضنفری با  «علی بن مسعود بن علی السنیدی» وزیر بازرگانی و صنایع عمان دو طرف به سه توافق در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت دست یافتند.

 

به گزارش پایگاه ایران عمان، در این دیدار که در ساختمان مرکزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، مقرر شد سه هیات تجاری، بهداشتی، صنعتی و معدنی میان دو کشور مبادله شود.
یکی از موضوعاتی که  وزیر بازرگانی و صنایع عمان در این دیدار مطرح کرد، درخواست احداث چند سیلو بتنی و فلزی در دو منطقه از این کشور بود.


«علی‌بن مسعودبن علی‌السنیدی» با بیان این‌که سفر هیات ایرانی برای طراحی و ساخت سیلوها برای دولت این کشور از اهمیت  بالایی برخوردار است، افزود: کارگروهی برای این اقدام در مسقط ایجاد شده و می‌توان دراین خصوص از تخصص ایرانیان بهره برد.


بر اساس این توافق قرار شد، هیاتی متشکل از مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی به‌ سرپرستی عباس قبادی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران برای انجام گفت‌وگوهای مقدماتی برای احداث سیلو و صادرات موادغذایی به عمان سفر کند. همچنین با توجه به درخواست وزیر بازرگانی و صنایع عمان از دکتر غضنفری مبنی بر فراهم شدن زمینه احداث بیمارستان ایرانی توسط بخش خصوصی، قرار شد تا هیاتی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بررسی و گفت‌وگو‌های اولیه به این کشور اعزام شود.

 

اعزام هیاتی از ایران به مسقط برای شناسایی فرصت‌ها و گفت‌وگو برای توسعه همکاری‌ها، موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح شد و دو طرف توافق کردند تا به‌زودی زمینه توسعه همکاری‌ها فراهم شود. در این‌خصوص درباره مبادله تورهای صنعتی و معدنی نیز تهران و مسقط به تشریک مساعی رسیدند.


وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در سخنانی با بیان این‌که روابط سیاسی تهران و مسقط  در سطح بالایی است، گفت: در حوزه روابط تجاری و صنعتی نیز سوابق کار گویای همکاری خوب دو کشور متناسب با روابط سیاسی است.


دکتر غضنفری با اشاره به تحولات  ایجاد شده در کشورهای منطقه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از استقرار دموکراسی و عدالت در همه کشورها حمایت می‌کند.


وی گفت: ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان در زمینه تولید سیمان، مس، استخراج سنگ‌های تزئینی است و در تولید خودرو و فولاد در رتبه ۲۰ دنیا قرار دارد که نشانگر فرصت‌های  گسترده همکاری در حوزه صنعت بین دو کشور است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین رقم مبادلات تجاری دو کشور را نسبت به روابط خوب سیاسی ناکافی دانست و ابراز امیدواری کرد تا اعزام این هیات‌های تجاری و صنعتی معدنی، به توسعه و افرایش سطح مناسبات منجر شود.


وزیر بازرگانی و صنایع عمان نیز در این دیدار گفت: بدون شک روابط برجسته عمان و ایران به نفع دو طرف است و نباید به مناسبات سیاسی اکتفا کرد. وی با تاکید بر تقویت روابط تجاری، صنعتی و معدنی افزود: تقویت مناسبات تجاری عایدات خوبی را نصیب دو کشور می‌کند.


علی‌بن مسعودبن علی‌السنیدی، از عمان به‌عنوان یکی‌از وارد‌کنندگان مواد معدنی و غذایی نام برد و گفت: با توجه به امضای موافقت‌نامه عشق‌آباد توسط مسقط، ایران می‌تواند حلقه ارتباطی خوبی برای ما باشد  و درعین حال بخش عمده‌ای از واردات خود را از این کشور تامین کنیم.


وی گفت: فرصت‌های پیش آمده در برابر بنادر خصب و بندرعباس تجارت سنتی خوبی را برای دو کشور ایجاد کرده که باید مورد بهره‌برداری قرار گرفته و شکوفا شود.


عمان یکی از کشورهای جنوبی همسایه ایران است که با ۲۱۲هزار و ۴۶۰ کیلومتر مربع وسعت ۳/۴ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است. براساس آخرین آمارها، رقم مبادلات عمان با کل جهان ۵۴/۴ میلیارد دلار است که ۲۰۰ میلیون دلار از این رقم به مناسبات با ایران اختصاص دارد.

انتهای پیام