هشتمین نشست عرب گاز در عمان برگزار می‎شود

ارسال شده توسط admin در 9 سپتامبر, 2012 - 16:45

هشتمین نشست عرب گاز (Gas Arabia Summit) دوم تا پنجم ماه دسامبر آینده (12 تا 15 آذر) در مسقط، پایتخت عمان، برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه ایران عمان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه سعودی گزت از مسقط، این رویداد چهار روزه از سوی شرکت انرژی اکسچینج آمریکا ( Energy Exchange ) و به میزبانی شرکت گاز عمان، عمان ال ان جی، بی پی انگلیس و پترولیوم دولوپمنت عمان برگزار می شود؛ شرکت های توتال فرانسه، او ام وی و هانی ول اند یو او پی آمریکا نیز از جمله اداره کنندگان این نشست هستند.

نشست عرب گاز 2012 بر کل بخش های صنعت گاز متمرکز خواهد بود، از جمله دو روز از این رویداد به توسعه ذخایر نامتعارف گاز و دو روز دیگر نیز به کاهش حجم سوزاندن گازهای همراه اختصاص داده شده است.

سلطان چتیلا، مدیر بازاریابی منطقه ای شرکت یو او پی سال گذشته گفته بود: نشست عرب گاز یک رویداد مهم برای تعامل مدیران بخش های بالادستی و پایین دستی گاز است.

بانک ملی قطر (QNB) نیز گزارش داد: منطقه خاورمیانه حدود 42 تریلیون مترمکعب گاز دارد که می تواند برای این منطقه سودآور باشد.

قطر با داشتن 25 تریلیون مترمکعب گاز، دارنده بزرگ ترین ذخایر گازی در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (جی سی سی) و دارنده سومین ذخایر بزرگ گازی جهان پس از روسیه و ایران است.

بنا بر اعلام بانک ملی قطر، عربستان سعودی نیز حدود 7.5 تریلیون مترمکعب، امارات متحده عربی 7 تریلیون مترمکعب و کویت 3 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی دارد.

آژانس بین المللی انرژی نیز گزارش داد: مصرف گاز خاورمیانه احتمال دارد از 389 میلیارد مترمکعب در سال 2011 به 468 میلیارد مترمکعب در سال 2017 افزایش یابد؛ در همین حال، برآورد عرضه 79 میلیارد مترمکعب گاز اضافی این منطقه مشروط به توسعه موفق میدان های جدید گازی و گران است.

بنا بر اعلام موسسه بین المللی گروه واردکنندگان ال ان جی فرانسه (the International Group of LNG Importers)، با وجود رکود اقتصاد جهانی، حجم مبادلات ال ان جی در سال 2011 حدود 10 درصد افزایش داشته و تولید جهانی این ماده به 240.8 میلیون تن رسیده است.

این آمارهای جهانی نشان می دهد چنانچه منطقه خاورمیانه بخش گاز خود را توسعه دهد، این منطقه می تواند سودآوری چشمگیری داشته باشد، ضمن آن که وابستگی هر کشور واقع در این منطقه به نفت نیز کاهش می یابد.

بنابر اعلام سدیگاز (Cedigaz)، موسسه بین المللی فعال در بخش گاز، صنعت گاز در حال رشد و توسعه است و پیش بینی می شود در سال های 2011 و 2020 رشد سالانه 6 درصدی داشته باشد.

با در دسترس بودن بازارهای گاز، تحلیلگران می گویند گاز طبیعی بعد از نفت، یکی از منابع مهم انرژی جهان تا سال 2035 خواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی می گوید: گاز طبیعی می تواند به عنوان یک منبع سوخت جهانی تا پیش از سال 2030 از زغال سنگ پیشی بگیرد و تا سال 2035 در رقابت نزدیک با نفت قرار بگیرد.

منبع: شانا