عمان و هند در صف خرید گاز بزرگترین میدان خلیج فارس ایستادند

ارسال شده توسط admin در 3 دسامبر, 2011 - 01:42

پس از اجرای طرح پیش فروش نفت و گاز در قالب اوراق سلف به مردم، مذاکراتی با شرکت‌هایی از عمان و هند برای فروش گاز میدان کیش به عنوان یکی از میادین بزرگ ایران در خلیج فارس آغاز شده است. 

 
به گزارش پایگاه ایران عمان به نقل از پانا نیوز، میدان گازی کیش با ظرفیت تولید روزانه 600 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی یکی از بزرگترین میادین گازی خلیج فارس است که ارزش ذخایر گاز این میدان دریایی بر پایه گاز صادراتی ترکیه حدود 600 میلیارد دلار و بر پایه گازوئیل یک تریلیون دلار تخمین زده شده است. 
 
بر این اساس قرارداد طرح توسعه این میدان گازی به ارزش تقریبی 10 میلیارد دلار به کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران داخلی واگذار شده است که پیش بینی می شود امکان بهره برداری از فاز نخست طرح توسعه این میدان با ظرفیت تولید روزانه 25 میلیون متر مکعب تا سال 1392 فراهم شود. 
 
حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه فاز نخست این میدان گازی حدود 2 میلیارد دلار برآورد می شود که با تکمیل مرحله اول این طرح روزانه معادل تولید یک فاز استاندارد پارس جنوبی به ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران افزوده خواهد شد. 
 
اخیرا مذاکراتی بین شرکت نفت فلات قاره ایران و برخی از شرکتهای حاشیه جنوبی خلیج فارس همچون عمان و یک شرکت هندی برای پیش خرید گاز طبیعی این میدان آغاز شده است. 
 
محمود زیرکچیان زاده مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران هم با تایید مذاکرات با کشورهای عمان و هندوستان برای فروش گاز میدان گازی کیش، گفته است: بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه مقرر شده است روزانه چهار میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان دریایی استحصال شود . 
 
به گزارش پانا نیوز، حجم گاز درجای میدان کیش حدود ۶۶ تریلیون فوت مکعب برآورد می شود که با در نظر گرفتن ۷۵ درصد برای بازیافت این میدان پیش بینی می شود حجم گاز قابل استحصال از آن ۵۰ تریلیون فوت مکعب باشد. 
 
طرح توسعه این میدان مستقل گازی با هدف تولید روزانه ۸۵ میلیون مترمکعب گاز و ۳۰ هزار بشکه میعانات گازی اجرا می‌شود، همچنین ساخت نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی و کارخانه تصفیه آب و سایر تاسیسات مورد نیاز برای توسعه این میدان گازی در دستور کار قرار دارد. 
 
شرکت ملی نفت ایران قصد دارد گاز استحصالی از بخش خشکی و دریایی میدان کیش، از ساحل به وسیله خط لوله زیر دریایی به طول تقریبی ۱۷ کیلومتر به تأسیسات اصلی فرآورش گاز در نزدیک‌ترین ساحل جنوبی کشور به جزیره کیش، منتقل می‌شود، این تأسیسات در زمینی به مساحت ۴۱۰ هکتار در مجاورت روستای گرزه در غرب بندر چارک در حال ساخت است. 
 
میدان گازی کیش در ۳۰ کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد؛ تمام سطح جزیره ۹۰ کیلومتر مربعی کیش، روی میدان گازی کیش قرار دارد و مساحت ۹۱.۵ کیلومترمربعی این میدان، بخشی از آبهای اطراف جزیره کیش را نیز در بر می‌گیرد.
انتهای پیام