در رتبه بندی توسعه انسانی، ایران و عمان در کنار هم

ارسال شده توسط admin در 3 نوامبر, 2011 - 16:14

تازه‌ترین گزارش توسعه انسانی سال 2011 سازمان ملل، نشان می دهد توسعه انسانی ایران از 100 کشور جهان بیشتر و از 86 کشور کمتر است.

به گزارش بخش اخبار گروه ایران عمان به نقل از اکو نیوز، بر اساس گزارش توسعه انسانی سال 2011 سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران که سال گذشته رتبه 87 را از نظر شاخص توسعه انسانی (HDI) در بین 187 کشور دنیا کسب کرده بود، در گزارش امسال با یک پله نزول در جایگاه 88 جهان قرار گرفته است که نشان دهنده کاهش یک پله ای رتبه ایران در توسعه انسانی است. 
به رغم کاهش یک پله ای رتبه ایران از نظر شاخص توسعه انسانی ارزش این شاخص نسبت به سال گذشته ثابت مانده است که این امر نشان دهنده عدم تغییر توسعه انسانی در ایران طی سال 2010(مبنای گزارش سال جاری) است.
"برنامه توسعه سازمان ملل" در گزارش سال گذشته خود رتبه ایران در میان ۱۶۹ کشور را ۷۰ و نمره ایران در این زمینه را 0.702 اعلام کرده بود که بدین ترتیب در گزارش جدید خود آمار مربوط به گزارش سال قبل را هم اصلاح کرده و مورد بازنگری قرار داده است. 
شاخص توسعه انسانی بر اساس معیارهایی چون امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و سرانه درآمد ملی محاسبه می شود و رقمی از 0 تا 1 را در بر می گیرد که هر چه این رقم بیشتر باشد دلالت بر وضعیت بهتر از نظر توسعه انسانی دارد.
ایران در گزارش سال جاری میلادی جای خود را به کلمبیا داده است . کلمبیا با کسب نمره 0.71 و با یک پله صعود در جایگاه 87 جهان از نظر شاخص توسعه انسانی قرار گرفته است.
ایران همچنان جزء کشورهای دارای توسعه انسانی بالا  قرار گرفته است. در گزارش سازمان ملل کشورهای جهان از نظر میزان توسعه انسانی در چهار گروه قرار گرفته اند که عبارتند از: کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا،‌کشورهای دارای توسعه انسانی بالا، کشورهای دارای توسعه انسانی متوسط، و کشورهای دارای توسعه انسانی پایین. در هر یک از سه گروه نخست ۴۷ کشور و در گروه چهارم ۴۶ کشور جای گرفته اند. ایران در رتبه ۴۱ گروه دوم قرار دارد.
* ایران از نظر توسعه انسانی در خاورمیانه و شمال آفریقا هشتم شد
بر اساس این گزارش ایران از نظر توسعه انسانی در رتبه هشتم خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارد. در میان 20 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا، امارات با نمره 0.846 در جایگاه نخست قرار گرفته است. رتبه جهانی این کشور نیز 30 اعلام شده است. قطر با نمره 0.831 و رتبه جهانی 37 در جایگاه دوم منطقه و بحرین با نمره 0.806 و رتبه جهانی 42 در جایگاه سوم منطقه قرار گرفته اند.
کشورهای عربستان(رتبه جهانی 56)، کویت(رتبه جهانی 63)، لیبی(رتبه جهانی 64)، و لبنان(رتبه جهانی 71) نیز به ترتیب در رتبه های چهارم تا هفتم منطقه و بالاتر از ایران قرار گرفته اند. کشورهای عمان،تونس، اردن،الجزایر، مصر، فلسطین، سوریه، مراکش، عراق، یمن، جیبوتی، و سودان نیز بعد از ایران قرار گرفته اند.
*نروژ و کنگو به ترتیب در صدر و قعر جدول توسعه انسانی قرار گرفتند
  در گزارش توسعه انسانی سال جاری میلادی، نروژ در صدر کشورهای جهان از نظر توسعه انسانی قرار گرفته است. نروژ با کسب نمره 0.943 به عنوان نخستین کشور جهان از نظر بالا بودن توسعه انسانی شناخته شده است. استرالیا نیز با کسب نمره 0.929 در جایگاه دوم قرار گرفته است. هلند نیز با کسب نمره 0.91 در جایگاه سوم قرار داده شده است.
کشورهای آمریکا، نیوزیلند، کانادا، ایسلند، لیختنشتاین،آلمان و سوئد نیز رتبه های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده اند. رتبه ۱۰ کشور مذکور نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. در عین حال نمره آن ها از نظر توسعه انسانی با افزایش غیرقابل توجهی مواجه شده است. آمریکا در سال گذشته نمره 0.908 را کسب کرده بود و امسال این رقم به 0.910افزایش پیدا کرده است.
جمهوری دموکراتیک کنگو نیز با کسب نمره 0.286 در قعر رده بندی کشورهای جهان از نظر توسعه انسانی قرار گرفته است. این کشور به همراه کشورهای نیجر، بوروندی، موزامبیک، چاد، لیبریا، بورکینافاسو، سیرالئون، جمهوری آفریقای مرکزی و گینه ۱۰ کشور واقع در انتهای این فهرست معرفی شده اند.
رتبه برخی دیگر از کشورها عبارت است از: ایتالیا 24، انگلیس 28، ژاپن 12، مجارستان 38، کوبا 51، مکزیک 57، ونزوئلا 73، مالزی 61، روسیه 66، برزیل 84، ترکیه 92، گرجستان 75، اوکراین 76، چین 101، اندونزی 124، مصر 113، آفریقای جنوبی 123، مراکش 130، هند 134، پاکستان 145 و نیجریه 156.
بر اساس این گزارش کشورهای زیر از جمله کشورهایی هستند که توسعه انسانی کمتری نسبت به ایران دارند: عمان، ترکیه، تونس، الجزایر، چین، ترکمنستان، تایلند، پاراگوئه، مصر، فیلیپین، ازبکستان، سوریه، آفریقای جنوبی، اندونزی، قرقیزستان، هند، پاکستان، سنگال و مالی.
انتهای پیام