مشارکت ضعیف مردم در انتخابات مجلس ملی عمان

ارسال شده توسط admin در 16 اکتبر, 2011 - 03:43

انتخابات مجلس ملی عمان که از صبح امروز در 61 حوزه انتخاباتی این کشور آغاز شده ، با استقبال کم رنگ مردمی مواجه شده است .

به گزارش بخش اخبار گروه ایران عمان به نقل از ایرنا، در این انتخابات یکهزار و 133 نامزد که در میان آنان 77 زن نیز وجود دارد ، برای کسب 84 کرسی مجلس ملی عمان با یکدیگر به رقابت می کنند.
در عمان دو مجلس همزمان فعالیت می کند که یکی از آنها مجلس ملی است که نمایندگان آن توسط مردم انتخاب می شوند و دیگری مجلس مشورتی که اعضای آن از سوی دولت منصوب می گردند. 
' محمد بن سلطان البوسعیدی ' قایم مقام وزارت کشور و رییس کمیته برگزاری انتخابات عمان در باره انتخابات امروز به خبرنگاران گفت : به رغم تلاش های فراگیری این وزارتخانه در فراهم کردن امکانات و ایجاد 103 پایگاه رای گیری در 61 حوزه، متاسفانه حضور رای دهندگان در حد انتظار نبوده است .
وی افزود: کمیته برگزاری انتخابات عمان تنها شرط مشارکت در این انتخابات برای شهروندان را ثبت شماره ملی آنان اعلام کرده ، تا این امر موجب استقبال بیشتر مردم شود.
' شکور غماری ' نماینده کنونی پارلمان عمان، عدم مشارکت فعال مردم این کشور در انتخابات امروز را ناشی از ضعف آگاهی شهروندان از اهمیت این رویداد مهم توصیف کرد.
وی اضافه کرد: دولت در اعلام اصلاح اختیارات مجلس آینده عمان با تاخیر عمل کرده که این امر بر حضور رای دهندگان تاثیر منفی گذاشته است.
'سلطان قابوس' پادشاه عمان طی چند سال اخیر روند تدریجی اصلاحات سیاسی بویژه دادن اختیارات قانون گذاری به پارلمان را در پیش گرفته است . 
بر اساس تصمیم سلطان قابوس ، مجلس ملی آینده عمان از اختیارات قانون گذاری و تصویب برخی لوایح برخوردار خواهد شد.
پدیده تازه انتخابات در عمان در نتیجه فشارهای مردمی بویژه اعتراضات خیابانی در سال جاری صورت می گیرد. 
تظاهرات فراگیر مردمی همچنین موجب شد تا سلطان قابوس دست به اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گسترده در این کشور بزند. 
تغییر شش وزیر کابینه دولت و برگزیدن شش نماینده مجلس ملی به جای آنان، از جمله اصلاحات پادشاه عمان در ماههای اخیر بوده است. 
مجلس شورای عمان که دوره های آن چهار ساله است ، در سال 1991 تاسیس شد و در سال 1994 میلادی به عنوان نخستین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به زنان اجازه رای دادن و نامزد شدن داده شد. 
پارلمان عمان تاکنون هیچگونه نقشی در ترسیم سیاست های دفاعی، امنیتی ، داخلی و خارجی این کشور ایفا نکرده و تنها در برخی موارد در این زمینه ها توصیه هایی به دولت ارایه می کرد . 
انتهای پیام