ایران از مسقط پیام دوستی برای همسایگانش فرستاد

ارسال شده توسط admin در 14 مارس, 2014 - 17:20

سفر حجت‌السلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهورکشورمان به مسقط پایتخت عمان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی به ویژه رسانه‌های عمانی داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، روزنامه‌های الوطن چاپ عمان ضمن انتشار کلیه اخبار سفر هیات ایرانی به ریاست حسن روحانی، آورده است: پادشاهی عمان و ایران از ایجاد روابط دو جانبه مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل ابراز خرسندی و بر خواست خود برای توسعه این روابط در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

این روزنامه با اشاره به بیانیه مشترک دو کشور نوشت: در این بیانیه بر ضرورت اجرای برنامه‌های همکاری و توسعه روابط ، برگزاری منظم نشست‌های کمیته مشترک، نقش مثبت بخش خصوصی در افزایش همکاری‌های دوجانبه، افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌ها ، مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور، تلاش برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه و جهان، مبارزه با تروریسم، دعوت به ادامه همکاری‌ها و توسعه آن در منطقه و پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل تاکید و از توافقات انجام شده در مذاکرات ایران و 1+5 نیز استقبال شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه عمانی "عمان" نیز ضمن ارائه اخباری از کلیه فعالیت‌های هیات ایرانی در این کشور نوشت که پادشاهی عمان که در مراسم خداحافظی هیات ایرانی شرکت داشت، از دعوت رییس‌جمهور ایران برای سفر به تهران استقبال کرد.

روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به این سفر نوشت: روحانی از مسقط خواهان نزدیکی روابط ایران و کشورهای حوزه خلیج (فارس) شده است.

این روزنامه افزود: رییس جمهور ایران در پایان سفر دو روزه‌اش به پادشاهی عمان، خواهان نزدیکی میان کشورش و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) شده است.

روزنامه‌ی کویتی الرای العام نیز به نقل از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که روحانی را در این سفر همراهی کرده است، نوشت: پیام ما به کشورهای حوزه خلیج فارس پیام دوستی و همکاری است.

پایگاه خبری ایلاف نیز در خبری آورده است:‌ روحانی در پایان سفرش به عمان و دیدار با سلطان قابوس، پیام دوستی برای همسایگاه خلیج (فارس) خود ارسال کرده است.

این پایگاه در ادامه آورده است:‌ ایران در پایان سفر حسن روحانی به پادشاهی عمان، پیام دوستی ، برادری و همکاری برای همسایگانش در خلیج (فارس) فرستاد.

ایلاف افزود: اگرچه در بیانیه مشترک دو کشور به روابط با کشورهای حوزه خلیج (فارس) پرداخته نشده اما محمد جواد ظریف در حاشیه سفرش به رسانه‌ها اعلام کرده است "پیام ما به سایر کشورها در منطقه خلیج فارس ، پیام دوستی، برادری و همکاری با آن‌هاست.

روزنامه اردنی الغد نیز در خبر مشابهی به سخنان ظریف در این سفر پرداخت.

روزنامه‌ الشرق الاوسط چاپ لندن نیز در خبری با عنوان " روحانی سفرش به مسقط را دعوت به نزدیکی روابط با کشورهای خلیج (فارس) به پایان رساند"، آورده است: روحانی در این سفر طی دیدار با تجار عمانی و ایرانی در عمان گفت که کشورش دست دوستی و برادری را به سوی همه کشورهای منطقه و به خصوص کشورهای همسایه دراز می‌کند.

وی افزود که توسعه این روابط به ضرر هیچ کشور دیگری نیست. ما می‌خواهیم کشورهای منطقه در صلح و دوستی باشند و با هم زندگی کنند.

روزنامه الاقتصادیه هم در تیتری با عنوان "ایران پیام عاشقانه سیاسی جدیدی به کشورهای خلیج (فارس) می‌فرستد"، نوشت: حسن روحانی، رییس جمهور ایران در پایان سفر دو روزه‌اش به عمان نزدیکی روابط میان کشورش و کشورهای حوزه خلیج (فارس) را خواستار شد.

این روزنامه در ادامه به سخنان روحانی در جمع تجار ایرانی و عمانی پرداخت.

روزنامه‌ کویتی الوطن هم در خبری با عنوان "روحانی: ایران مصمم به تقویت روابط با کشورهای همجوار و ایجاد ثبات در منطقه است" افزود: روحانی تاکید کرد که کشورش به دنبال تقویت روابط با همسایگان به ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس است به گونه‌ای که این تقویت روابط در راستای خدمت به منافع منطقه و تمام جهان باشد.

سایت خبری العهد نیز نوشت: ایران و پادشاهی عمان نسبت به گسترش پدیده تروریسم هشدار داده و بر ایجاد امنیت در منطقه تاکید کردند.

این سایت با اشاره به بیانیه مشترک ایران و عمان آورده است که طرفین در این بیانیه بر ضرورت ایجاد امنیت در منطقه تاکید و نسبت به گسترش پدیده تروریسم و تندروی در منطقه هشدار دادند.

به نوشته این سایت، طرفین در این بیانیه بر توافق حاصله در مذاکرات ایران و 1+5 استقبال و بر ادامه این مذاکرات تا رسیدن به توافقات نهایی تاکید کردند.

روزنامه‌های القبس چاپ کویت و دارالخلیج چاپ امارات هم به بازتاب این سفر پرداختند.

انتهای پیام