روحانی در نشست مشترک تجار ایرانی و عمانی: دروازه های ایران به روی بازرگانان عمان باز است

ارسال شده توسط admin در 14 مارس, 2014 - 01:36

رییس‌ جمهوری پیش از ظهر پنج‌شنبه در نشست مشترک بازرگانان و تجار ایرانی و عمانی در مسقط، سیاست دولت تدبیر و امید در بخش اقتصاد را در گام اول ایجاد آرامش و ثبات در بازار داخلی ایران دانست و گفت: امروز در بازار داخلی ایران شاهد نوعی ثبات در زمینه اقتصادی هستیم که وضعیت بازار سرمایه و بورس ما در شش ماهه اخیر حکایت از همین ثبات می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه تلاش دولت این است که تورم را در بازار ایران به یک شاخص قابل قبول برساند، خاطرنشان کرد: در طول شش ماهه سپری شده، تورم نقطه به نقطه را به 22 واحد درصد کاهش دادیم و این بر مبنای قولی است که به مردم داده بودیم و به آن عمل کردیم.


دکتر روحانی گفت: به مردم وعده دادیم در سال آینده تورم را به 25 درصد برسانیم که البته پیش بینی های برخی از اقتصاددانان ما این است که تورم از این رقم نیز پایین تر خواهد آمد.

 

رییس‌ جمهوری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و بویژه دولت جدید را روابط نزدیک تر با دنیای اسلام و همسایگان دانست و گفت: در طول شش ماه و اندی که این دولت شروع به کار کرده، یکی از سیاست های مهم آن تعامل سازنده با جهان بوده است و این سیاست بر مبنای منافع مشترک و بر اساس دستیابی به ثبات و امنیت بیشتر با کشورهای منطقه خواهد بود.

 

رییس‌ جمهوری با اشاره به تلاش دولت در راستای ایجاد شرایط مناسب منطقه‌ای و بین‌المللی برای کشور اظهار داشت: شرایط منطقه و بین المللی که ما دنبال می کنیم این است که ایران محیط امنی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد.

 

دکتر روحانی اضافه کرد: امروز به همان نسبت که در دنیا جهانی شدن در حال حرکت رو به جلو است، منطقه گرایی نیز بیشتر مورد توجه است.

 

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه باید کشورها را به هم نزدیک کرده و منافع آنان را به هم متصل کنیم، گفت: برای اینکه منطقه امن، سالم و در حال رشد باشد‏ باید اقتصادهایمان مکمل یکدیگر باشند و باید اختلافات موجود را قدم به قدم، اما به صورت پایدار حل کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی افزود : اتصال ملت ها به یکدیگر امنیت می آورد و باید به جای جنگیدن، ریل و راه آهن ها را زیاد کنیم، به جای تانک اتوبان را اضافه کنیم و به جای اضافه کردن انبارهای تسلیحاتی، رفت و آمدها و کشتیرانی ها را بیشتر کنیم تا به آن نقطه امت واحده برسیم و این کار برای ما شدنی است.

 

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه توسعه بنادر و کشتیرانی و خطوط آهن، سواحل و کشورهای ما را به هم متصل می کند، گفت: باید از رقابت های ناسالم و از رقابت هایی که گاهی خصمانه می شود، عبور کنیم. ما در طول 40 سال گذشته در منطقه دیدیم که یک کشور و یک حزب که به فکر تجاوز و حرکت های خصمانه بود منطقه را با چه مشکلات بزرگی مواجه کرد.

 

رییس جمهوری با اشاره به اینکه بین ایران و عمان در 40 سال گذشته همواره روابط سالم و دوستانه برقرار بوده است، گفت: همکاری های منطقه ای در جهان از جمله در آسیا، آمریکای لاتین، اروپا و شمال آمریکا می تواند برای ما الگو باشد.

 

دکتر روحانی از سازمان آ.سه.آن به عنوان یک سازمان همکاری های منطقه ای خوب یاد کرد و تصریح کرد: این سازمان توانسته اقتصاد منطقه جنوب شرق آسیا را شکوفا کند.

 

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اینکه استعداد و ظرفیت بسیار زیادی در منطقه حساس خلیج فارس و دریای عمان برای همکاری وجود دارد، خطاب به تجار ایرانی و عمانی اظهار کرد: ایران و عمان و شما تجار و بازرگانان، کارآفرینان، صنعتگران و سرمایه گذاران نقش بزرگی برای قرابت و نزدیکی ملت ها و کشورها دارید.

 

دکتر روحانی دروازه های ایران را به روی بازرگانان و سرمایه گذاران کل منطقه و بویژه عمان بازدانست و اضافه کرد: ظرفیت های زیادی برای همکاری وجود دارد که باید آنها را برای توسعه مناسبات دوجانبه به کار گرفت.

 

رییس‌ جمهوری شکوفایی سواحل جنوبی ایران در خلیج فارس و دریای عمان را یکی از سیاست های دولت تدبیر و امید دانست و گفت: برای این کار دولت مصمم است بزرگراه، نفت و لوله گاز را در سراسر این سواحل بگستراند.

 

دکتر روحانی با بیان اینکه توسعه روابط را برای همه کشورهای منطقه می خواهیم، خاطر نشان کرد: می خواهیم همه کشورهای منطقه در صلح و صفا، صمیمیت و برادری و دوستی با یکدیگر زندگی کنند.

 

رییس‌ جمهوری در ادامه با بیان اینکه بازرگانان و سرمایه گذاران تنها پیام آور سود اقتصادی و توسعه اقتصادی نیستند خطاب به آنان گفت: شما پیام آور صلح، برادری، امنیت و حتی رفع اختلافات جزیی و سوءتفاهمات هستید.

 

دکتر روحانی با اشاره به اراده مقامات عالی رتبه ایران و عمان برای ارتقاء روابط دوجانبه گفت: اراده سیاسی که در دو دولت و ملت وجود دارد، زمینه‌ای فراهم کرده است که همکاری های خود را بیش از پیش توسعه دهند.

 

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران دست دوستی و برادری را به سمت همه کشورهای منطقه بویژه همسایگان جنوبی خلیج فارس و دریای عمان دراز می کند و معتقد است این دوستی و وحدت و نزدیکی به نفع منطقه و جهان خواهد بود.

 

رییس جمهوری در پایان گفت: دیدار من با شما به این معناست که دولت ایران برای تجار، سرمایه گذاران و کارآفرینان اهمیت ویژه ای قائل است و همچنین این دیدار بدین معناست که دولت تدبیر و امید زمینه ها و تجهیزات بیشتر را برای تبادل تجارت، سرمایه و فعالیت ها و شرکت های مشترک فراهم کند.

انتهای پیام